Dostawca Tesli, firma CATL, przedstawia Condensed Battery dla wydajnych EV i samolotów elektrycznych o rekordowej gęstości energii
Trwający właśnie Auto Show w Szanghaju jest prezentem, który nie przestaje dawać znać o nowych modelach EV, ale CATL zajął dziś scenę, aby zaprezentować swój tajemniczy Condensed Battery przełom. Z maksymalnie 500 Wh/kg na pojedynczą komórkę, będzie to bateria o najwyższej gęstości energii w produkcji masowej, gdy trafi na taśmy transportowe jeszcze w tym roku.
Dla porównania, baterie 4680 Tesli w Modelu Y szczycą się gęstością energii poniżej 300 Wh/kg, podczas gdy Pakiety fosforanowe M3P firmy CATL, które mogą być używane w Modelu Y o standardowym zasięgu są oceniane na 160 Wh/kg.
Aby osiągnąć rekordową gęstość energii, CATL zastosował wiele metod, takich jak "biomimetyczny elektrolit o wysokiej przewodności", który został wpleciony w dynamiczną architekturę sieciową na poziomie mikronów, która może "dostosować siły interaktywne między łańcuchami", aby zwiększyć wydajność przechodzenia jonów litu i stabilność struktury znacznie powyżej obecnych progów.
Ponadto, CATL wykorzystał swoje doświadczenie w katodach o "skondensowanej" gęstości energii z baterii o ultra wysokiej zawartości niklu https://www.notebookcheck.net/CATL-strives-to-be-NIO-s-600-mile-range-semi-solid-state-battery-supplier-with-a-new-ultrahigh-nickel-tech.588589.0.htmljak również nowe materiały anodowe, separatory i gruntownie zmodernizowany proces produkcyjny, aby osiągnąć gęstość energii ogniwa 500 Wh/kg, "oferując doskonałą wydajność ładowania i rozładowania, jak również dobre wyniki w zakresie bezpieczeństwa".
Na razie CATL przewiduje dwie wersje swojego Condensed Battery - jedną dla samolotów elektrycznych i jedną dla zastosowań motoryzacyjnych. Skondensowana bateria do EV najwyraźniej ma już linię klientów, ponieważ CATL wspomniał, że zostanie wprowadzona do masowej produkcji już w tym roku.
CATL robi baterie LFP dla standardowego zakresu Tesli Model 3 i Model Yciekawe, czy Tesla będzie chciała produkować skondensowane baterie dla swoich pojazdów EV, ponieważ ogniwa muszą być produkowane w USA, aby pojazdy kwalifikowały się do federalnych ulg podatkowych.
Jeśli chodzi o lekką, mocną i wydajną baterię lotniczą, są partnerzy, z którymi CATL opracowuje samolot elektryczny, którego ogniwa będą musiały spełniać "standardy i testy na poziomie lotniczym zgodnie z wymogami bezpieczeństwa i jakości klasy lotniczej." Ta praca najwyraźniej potrwa dłużej, aby opanować i skondensowana bateria samolotu elektrycznego nie wejdzie do masowej produkcji w tym roku, z wyjątkiem być może jako dowód koncepcji i w prototypach inżynieryjnych.
"Uruchomienie skondensowanych baterii zapoczątkuje erę powszechnej elektryfikacji transportu morskiego, lądowego i lotniczego, otworzy więcej możliwości rozwoju branży i będzie promować osiągnięcie globalnych celów neutralności węglowej we wcześniejszym terminie" - powiedział CATL.