Drastyczny spadek cen litu może przynieść raczej ulgę marżom EV niż tańsze samochody elektryczne
Od ceny rafinowanego litu do baterii EV osiągnęły swój szczyt w listopadzie, spadły one o 47%, a w miniony piątek do poniedziałku spadły o prawie 4%. Jest to największy procentowy spadek cen litu w tym roku, ale według NIO, spadek w 2023 roku nie zatrzyma się, dopóki węglan litu nie osiągnie jednej trzeciej swojej szczytowej ceny 85 760 USD za tonę.
Nie trzeba dodawać, że producent EV wydajności jest raczej zadowolony z tendencji. Podczas ostatniego spotkania z inwestorami, NIO wspomniało, że spadek cen litu od szczytu do końca poprawi marże brutto o 8%, ponieważ pakiet baterii może być odpowiedzialny za połowę kosztów produkcji EV.
Bateria półstała 150 kWh którą NIO opracowało dla swoich pojazdów, jest na przykład tak droga, że kosztuje prawie tyle, co sam sedan ET5. Przed drastycznym spadkiem cen litu NIO zamierzało oferować wysokoniklowy pakiet 150 kWh tylko jako zamiennik do wypożyczenia na dłuższe podróże na przykład na wakacje, zamiast sprzedawać wyposażone w niego pojazdy od razu.
Złą wiadomością dla innych producentów EV jest jednak to, że ceny litu spadają również dla Tesli. Nie tak dawno temu, Elon Musk był woskowanie poetycki jak o rafinerii litu byłoby "licencja na drukowanie pieniędzy" z cenami węglanu litu w czasie najwyższym wtedy. Tesla złożyła nawet wniosek o licencję na rafinerię na wybrzeżu Zatoki Perskiej własnej, zamierzając iść do przodu z nim w zależności od ilości stanu lub federalnych zachęt, które otrzyma.
Teraz, gdy ceny litu są w spiralę spadkową, może ponownie rozważyć plan własnej rafinerii. Tesla, jednak ma najniższe koszty produkcji z nich wszystkichwięc jej rekordowe marże zyskumoże najbardziej skorzystać z obecnego spadku cen litu wśród wojny cenowej EV własnej produkcji.