E-paliwa z CO2 będą badane na najwyższych obrotach dzięki otwartemu oprogramowaniu
Samo zastąpienie benzyny i oleju napędowego paliwem syntetycznym jest oczywiście kuszące. Stary system ogrzewania olejowego może nadal działać, a ruch samochodowy i lotniczy nie musiałby być w znacznym stopniu przekształcany.
Jednak koszt produkcji tych e-paliw jest obecnie tak wysoki, że samochód elektryczny mógłby przejechać dziesięć razy dalej przy tej samej ilości energii. Zwłaszcza, że ilości spalanych obecnie paliw kopalnych są tak ogromne, że ich całkowite zastąpienie wydaje się niemal niemożliwe.
A jednak sama gęstość energii tych SynFuels, która jest prawie 20 razy wyższa niż najlepsze obecnie dostępne baterie, byłaby dobrym argumentem za kontynuowaniem badań. Jeśli zaowocuje to metodą wychwytywania szczytów energii wiatru i energii słonecznej i rozsądnego ich wykorzystania, tym lepiej.
Szwajcarski instytut badawczy Empa https://www.empa.ch/web/s604/parallel-co2-electrolysis pracuje nad nową metodą umożliwiającą wykorzystanie paliw syntetycznych. Oznacza to, że wydajność energetyczna podczas produkcji musi zostać drastycznie zwiększona, a sam proces musi być tak prosty, jak to tylko możliwe.
Zasadniczo wymagane są tylko woda, CO2 i energia. Kluczową kwestią jest jednak to, który katalizator, w jakiej ilości, z jaką elektrodą i jej specyficznymi właściwościami, przy jakim ciśnieniu i temperaturze zapewni największy sukces.
Z tych nieskończonych możliwości stworzono automatyczny zestaw testowy, w którym obecnie odbywa się jednocześnie dziesięć eksperymentów związanych z produkcją e-paliw lub synfuzji. Oznacza to, że eksperymenty mogą być przeprowadzane nie tylko w trybie ciągłym, ale także z dziesięciokrotnie większą prędkością.
Dane są udostępniane natychmiast, dzięki czemu każdy inny ośrodek badawczy ma do nich dostęp i może odtworzyć najbardziej obiecujące metody produkcji paliw syntetycznych. Projekt można znaleźć na stronie Github.
Jeśli projekt open source odniesie sukces, będzie to z pewnością kolejny krok w kierunku szybszego osiągnięcia neutralności pod względem emisji CO2, zwłaszcza w obszarze wytwarzania ciepła. Wynika to z faktu, że silniki spalinowe, czy to w samochodach, statkach czy samolotach, są w rzeczywistości zbyt nieefektywne, niezależnie od wysokiej gęstości energii paliwa.