Eksperymentalna "chłodna farba" Nissana pozwala obniżyć temperaturę zewnętrzną samochodu nawet o 12°C, a wewnętrzną o 5°C
Letnie słońce może zamienić wnętrze samochodu praktycznie w piekarnik. Ale co by było, gdyby samochód mógł pozostać stosunkowo chłodny bez włączania klimatyzacji? Nissannowy lakier samochodowy Nissana może to umożliwić.
Opracowany we współpracy z Radi-Coolfarba wykorzystuje technologię metamateriałową do odbijania światła słonecznego i rozpraszania ciepła. Metamateriał składa się z dwóch mikrostrukturalnych cząstek, które reagują na światło. Jedna z tych cząstek odbija promienie bliskiej podczerwieni w świetle słonecznym, które zwykle generują ciepło. Druga tworzy fale elektromagnetyczne, które przeciwdziałają promieniom słonecznym, odbijając ich część z powrotem do atmosfery. W rzeczywistości farba chłodząca promieniowanie nie jest wcale nowa - jest po prostu zwykle stosowana w budynkach i konstrukcjach. Ponieważ jest dość gruba, wymagany jest wałek malarski. Dr Susumu Miura (kierownik badań) stwierdził jednak, że ich zespół stara się uzyskać przezroczystą warstwę nawierzchniową, nakładaną za pomocą pistoletu natryskowego.
Skuteczność farby została zademonstrowana podczas rocznych testów na tokijskim lotnisku Haneda, gdzie farba została nałożona na Nissan NV100 pojazd serwisowy. W porównaniu z tradycyjnymi farbami, chłodna farba Nissana wykazała znaczną redukcję - spadek temperatury powierzchni zewnętrznej o 12 stopni Celsjusza i do 5 stopni Celsjusza niższą temperaturę wewnątrz pojazdu, gdy jest on wystawiony na bezpośrednie działanie promieni słonecznych. Przekłada się to na niższe zapotrzebowanie na klimatyzację, ostatecznie zwiększając oszczędność paliwa w tradycyjnych pojazdach i wydłużając żywotność akumulatorów w pojazdach elektrycznych.
Choć technologia ta jest wciąż w fazie rozwoju, może okazać się przełomowa dla pojazdów, które spędzają dużo czasu na słońcu, takich jak samochody dostawcze i ciężarówki.