Elektryczne motocykle uliczne KTM i Husqvarna potwierdzone w ofercie na 2025 rok
KTM i siostrzana firma Husqvarna wkrótce oficjalnie zadebiutują w kategorii elektrycznych motocykli ulicznych, co potwierdzają dokumenty dekodujące VIN złożone w NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) dla ich linii modelowej 2025. Numery VIN odnoszą się do dwóch modeli - KTM "Electric Freeride (Street Legal)" i Husqvarna "Electric Pioneer (Street Legal)".
"Electric Pioneer" może być najprawdopodobniej produkcyjną wersją zaprezentowanego kilka lat temu konceptu Husqvarna E-Pilen, opartego na podwoziu Duke 390. Warto zauważyć, że w 2022 roku, oprócz E-Pilen, austriacka firma macierzysta Pierer Industrie wspomniała również o planach dwóch innych modeli - E-Duke i Freeride E LV w stylu enduro.
Oczekuje się, że "Electric Freeride" będzie owocem projektu Freeride E LV, który miał zostać uruchomiony w 2023 roku. Może to być również legalna uliczna wersja istniejącego, terenowego modelu KTM Freeride E-XC.
Szczegóły dotyczące specyfikacji nadchodzących motocykli są skąpe i wymagają pewnych spekulacji. Oba modele będą miały ten sam układ napędowy, jak to miało miejsce w przypadku wielu modeli zasilanych gazem, w tym serii Duke i Svartpilen/Vitpilen. Zgodnie z dokumentem KTM VIN, elektryczny układ napędowy jest nieco myląco opisany jako "5,54 kW Li-ion 660W".
Jednym z prawdopodobnych wyjaśnień jest to, że dokument miał na myśli "5,54 kWh Li-ion", odnosząc się raczej do pojemności akumulatora niż mocy wyjściowej, a 660 W odnosi się do prędkości ładowania. Hipotezę tę potwierdza fakt, że E-Duke, E-Pilen i Freeride E LV z prezentacji Piere'a w 2022 roku również miały mieć pojemność baterii 5,5 kWh.
Jako kolejny powód do spekulacji, E-Pilen i Freeride E LV zostały wymienione jako posiadające odpowiednio 10 kW (13,4 KM) i 9 kW (12 KM) mocy nominalnej. Obecny model KTM Freeride E-XC 2023 również ma moc znamionową i szczytową 9 kW i 18 kW. Wreszcie, Freeride E LV miał kosztować poniżej 10 000 euro (10 800 USD).
Obecny Freeride E-XC wykorzystuje wymienny akumulator o nazwie KTM PowerPack, a ponieważ KTM jest członkiem-założycielem European Swappable Batteries Motorcycle Consortium, można się spodziewać, że wymienne akumulatory pojawią się również w nadchodzących modelach.
Kierowcy zarówno motocykli elektrycznych, jak i napędzanych gazem mogą korzystać z nawigacji GPS z aktualnymi informacjami o ruchu drogowym i pogodzie dzięki
Garmin zūmo 396 LMT-S z 4,3-calowym wyświetlaczem lub większemu Garmin zūmo XT z bardzo jasnym wyświetlaczem.