Elon Musk jeździ Cybertruckiem, aby ogłosić ogromną rafinerię litu Tesli o wydajności dla miliona EV
Tesla pozbędzie się zależności od litu i uzyska federalne ulgi podatkowe za jednym zamachem dzięki własnej rafinerii w Robstown w Teksasie. Prezes Tesli Elon Musk i gubernator Teksasu Abbott położyli kamień węgielny pod największą w Ameryce Północnej rafinerię litu dla baterii EV, która po uruchomieniu w przyszłym roku będzie w stanie wyprodukować wystarczającą ilość litu dla miliona pojazdów elektrycznych tutaj w USA.
To sprawi, że Tesla będzie jedyną dużą amerykańską firmą samochodową, która będzie produkować własny lit i ułatwi spełnienie wymogów made-in-US subsidy w celu uzyskania miliardowych ulg podatkowych przyznawanych pod auspicjami ustawy o redukcji inflacji.
"Gdy patrzymy kilka lat do przodu, fundamentalnym punktem dławiącym w postępie pojazdów elektrycznych jest dostępność litu klasy akumulatorowej" - powiedział Elon Musk podczas ceremonii otwarcia, ale dodał, że Tesla będzie nadal korzystać z innych dostawców. Jest on na nagraniu mówiąc, że w tym roku Tesla może być w stanie wyprodukować blisko dwa miliony pojazdów elektrycznych, więc rafineria w Teksasie mogłaby dostarczyć nawet połowę potrzebnego litu do baterii.
"Teksas chce być w stanie być samowystarczalny, nie zależny od żadnego zagranicznego wrogiego narodu w zakresie tego, czego potrzebujemy. a my potrzebujemy litu" - dodał gubernator Abbott. Tesla ma umowy z firmami górniczymi, które będą dostarczać surowy koncentrat litu spodumenu, i zamierza wykorzystać najczystszą dostępną metodę rafinacji go w węglan nadający się do baterii EV przy użyciu powszechnych materiałów przemysłowych, takich jak soda kalcynowana. "Mógłbyś mieszkać w samym środku rafinerii i nie odczuwać żadnych złych skutków" - rozszerzył Elon Musk.
Obecnie większość przetwarzania i rafinacji litu jest wykonywana przez chińskie firmy, a Elon Musk czepiał się, że rafinerie litu to "licencja na drukowanie pieniędzy" kiedy ceny litu były niebotycznie wysokie w zeszłym roku. Podczas swojej ostatniej telekonferencji z inwestorami Elon ponownie namawiał inne firmy, aby również weszły w biznes rafineryjny, tak aby Tesla nie musiała robić tego wszystkiego na własną rękę.
Jednak w tym roku, ceny litu drastycznie spadły o ponad 80% od ich szczytu, łagodząc presję marży zysku na innych producentów EVi sprawiła, że rafinacja stała się nieco mniej atrakcyjna z biznesowego punktu widzenia. Mimo to, made-in-US warunki nowych dotacji federalnych dla EV w ustawie o redukcji inflacji mogą zrównoważyć potencjalny spadek marż rafinerii litu.
Przy rosnącym z każdym rokiem odsetku surowców do produkcji baterii, które muszą pochodzić z USA lub krajów objętych wolnym handlem, nowa rafineria w Teksasie może pozwolić Tesli na dalsze czerpanie zysków z rządowej hojności aż do wygaśnięcia dotacji w 2032 roku.