Elon Musk określa nudę kierowcy testowego jako wyzwanie przed wypuszczeniem Modelu Y FSD bez nadzoru
Tesla może wkrótce złożyć wniosek o niezbędne zezwolenia regulacyjne, aby udostępnić funkcję pełnej autonomicznej jazdy jako opcję nienadzorowaną, tj. bez ostrzeżeń i ograniczeń dotyczących interwencji kierowcy.
Według Elona Muska, Tesla spodziewa się uzyskać zgodę organów regulacyjnych na nienadzorowaną FSD w przyszłym roku, zamieniając Model 3 i Model Y w swego rodzaju robotaxi, wraz z Cybertruckiem i innymi pojazdami.
Powód, dla którego dedykowane Robotaxi które Tesla właśnie ogłosiła, nie będzie najpierw jeździć samodzielnie, jest po prostu dlatego, że rozpocznie masową produkcję najwcześniej w 2026 roku. Co więcej, organom regulacyjnym trudniej będzie zatwierdzić jego użycie jako pojazdu autonomicznego bez kierownicy i pedałów.
W rzeczywistości Elon Musk uważa znudzenie kierowcy testowego za jedną z przeszkód przed uzyskaniem zgody organów regulacyjnych na nienadzorowane FSD. Aby uzyskać pozwolenie, Tesla musi jednoznacznie zademonstrować organom regulacyjnym jak najwięcej kilometrów przejechanych bez interwencji lub wypadków.
System staje się tak dobry, właśnie powtórzyłże gromadzenie tych statystyk staje się wyzwaniem, więc Tesla będzie potrzebować więcej pojazdów z FSD na drogach, a obecnie oferuje Finansowanie APR aby osiągnąć ten cel.
Zaczyna Pan przejeżdżać tysiące mil między interwencjami, potrzebuje Pan 10 000 mil, aby uzyskać interwencję. Przeciętna osoba przejeżdża tylko około 10 000 mil w ciągu roku. Jeśli jest to w środowisku miejskim, średnia prędkość wynosi 20 mil na godzinę. Szczerze mówiąc, nasi profesjonalni kierowcy testowi są dość znudzeni. Mówią sobie: "Dobra, jeździłem cały tydzień i nie było żadnej interwencji. Punktem kulminacyjnym tego tygodnia byłaby interwencja, nareszcie! Dochodzimy do tego punktu.
W każdym razie, bez nadzoru FSD będzie geofence tylko dla Teksasu i Kalifornii, przyznał Elon. Oznacza to, że organy regulacyjne mogą wydawać pozwolenia tylko na określone obszary i trasy, podobnie jak w przypadku autonomicznych pojazdów Waymo.
Dodał jednak, że Tesla będzie gotowa do wprowadzenia nienadzorowanego FSD w każdym regionie USA, na który otrzyma pozwolenie, a także za granicą.
Europa i Chiny mają zatwierdzić obecny FSD (nadzorowany) dopiero w przyszłym roku, nie mówiąc już o wersji bez nadzoru.
Biorąc pod uwagę, że FSD jest obecnie certyfikowany jako system wspomagania kierowcy na poziomie 2, przejście na poziom 4 lub 5 w przyszłym roku wydaje się dużym osiągnięciem, chyba że Tesla zgodzi się na zastosowanie wielu ograniczeń regulacyjnych, których muszą przestrzegać inne autonomiczne środki transportu na rynku masowym. Krótko mówiąc, jeśli nienadzorowany FSD rzeczywiście pojawi się w 2025 roku, prawdopodobnie będzie miał raczej ograniczony zakres.