Elon Musk wyszedł na scenę, aby porozmawiać z pracownikami podczas spotkania wszystkich rąk i stwierdził, że ogniwa akumulatorowe Tesli 4680 są obecnie najtańsze na świecie w produkcji w przeliczeniu na kWh.
Nie było jasne, czy Elon miał na myśli, że bateria 4680 jest najtańsza w produkcji dzięki dość hojnej federalnej dotacji made-in-America dotacja w wysokości do 45 USD/kWh, zgodnie z ustawą o redukcji inflacji (IRA), lub samodzielnie.
Mimo to dobrze wróży to cenie RWD Cybertruck, który ma zostać wydany jeszcze w tym roku, ponieważ dotacje IRA mają obowiązywać do 2032 roku. Chyba że nowa administracja Trumpa je zatrzyma, co wydaje się być jej zamiarem.
Jakby na poparcie twierdzeń Elona, szef działu baterii Tesli, Bonne Eggleston, potwierdził w osobnej notatce, że Tesla będzie masowo produkować ogniwa Cybertruck 4680 z oszczędną metodą suchej katody"za kilka miesięcy"
To, co jest nieco mylące w tych stwierdzeniach, to fakt, że Tesla już chwaliła się pierwszym Cybertruckiem wykonanym z rewolucyjnej suchą katodą 4680 już w lipcu ubiegłego roku. Teraz wydaje się, że był to tylko dowód koncepcji pojazdu, a Tesla nie była wówczas gotowa do produkcji katod 4680 szybszą i tańszą metodą na masową skalę.
Tesla od lat stara się osiągnąć to, co obiecała w Battery Day 2020, a mianowicie 50% redukcję kosztów produkcji baterii 4680. Większość dotychczasowych oszczędności wynikała z wydajności pakowania nieodłącznie związanej z formatem 4680, ponieważ ogniwa są większe i mniej liczne, a zatem wymagają mniejszej liczby punktów spawania i mogą być używane do baterii strukturalnej jako część podwozia.
Jednak tak zwana metoda produkcji suchej katody, która może sprawić, że ogniwo 4680 będzie o 20%-30% tańsze, ponieważ nie wymaga wypalania elektrod po użyciu toksycznych rozpuszczalników do ich powlekania, pozostała nieuchwytna. Tesla kupiła tę technologię od Maxwellale okazało się, że nie nadaje się ona do produkcji na masową skalę. Miała ona poważne problemy z walcarkami niezbędnymi do dociskania suchej powłoki do katody, które ciągle się psuły, aż do punktu, w którym mniej niż jedna trzecia produkcji była opłacalna. To w porównaniu do standardowego w branży współczynnika odrzuceń na poziomie 2%.
Aby spełnić twierdzenia Elona Muska, że bateria 4680 jest obecnie najtańsza na świecie w przeliczeniu na kWh, Tesla musiała wzmocnić maszyny do powlekania katody na sucho lub obniżyć koszty w inny sposób na tyle, że dotacje federalne zepchnęły ją poniżej progu "najtańszej baterii".
W każdym razie Tesla spodziewa się, że masowa produkcja baterii 4680 z suchą katodą do Cybertrucka rozpocznie się za kilka miesięcy, w tym rekordowa produkcja w Giga Nevada, w którym to momencie może wprowadzić znacznie tańszą baterię tańszy RWD Cybertruck.
Niezależnie od tego, czy nowe ogniwa będą miały taką samą wydajność termiczna jak obecne, które uniemożliwiają Cybertruckowi szybsze ładowanie pomimo architektury 800V, pozostaje do przetestowania.
Proszę kupić złącze ścienne 80A Tesla Gen 2 z kablem 24' na Amazon