Europa nakłada cła na chińskie pojazdy elektryczne, co jest korzystne dla sprzedaży Tesli Model Y, ale pozostaje daleko od 100% Bidena
W obliczu krajowej nadpodażą i nadprodukcją wszystkiego, co związane z samochodami elektrycznymi - od akumulatorów po dziesiątki nowych modeli - władze Chin wydały lokalnym producentom samochodów rozkaz eksportu.
Druga co do wielkości na świecie firma produkująca pojazdy elektryczne - BYD - otrzymała nawet własne statki towarowe i zaczęła eksportować swoje samochody za granicę.
W rezultacie europejskie parkingi portowe zaczęły zapychać się dziesiątkami, jeśli nie setkami tysięcy chińskich pojazdów elektrycznych i hybrydowych.
Posunięcie to nastąpiło właśnie wtedy, gdy Komisja Europejska (KE) prowadziła dochodzenie w sprawie lokalnych producentów pojazdów elektrycznych pod kątem nieuczciwych praktyk handlowych i dotacji rządowych dla chińskich fabryk samochodów.
Dochodzenie to wydaje się być już zakończone, ponieważ KE właśnie nałożyła 38% cła importowe na samochody produkowane przez rządowy konglomerat SAIC, takie jak te marki MG, za brak dostępu i współpracy w dochodzeniu w sprawie dotacji.
Największy rywal Tesli BYD został obłożony najniższym 17% cłem importowym, ponieważ dostarczył niezbędnych informacji, podczas gdy Geely został ukarany 20% podatkiem.
Jest to dodatek do 10%, które UE już pobiera od importu, więc przewaga cenowa BYD nad lokalnymi markami zostanie teraz zasadniczo usunięta. Mimo to, taryfy te są nadal dalekie od propozycji prezydenta Bidena 100% ceł importowych na chińskie pojazdy elektryczne wprowadzone nie tak dawno temu, a Europa twierdzi, że mają one po prostu "wyrównać szanse".
Z drugiej strony, Tesla prawdopodobnie otrzyma preferencyjne traktowanie dla wszystkich samochodów takich jak Model 3, które importuje do UE, mimo że nie brała udziału w dochodzeniu w sprawie dotacji i nadal musi dostarczyć informacje.
"Tesla została uznana za niereprezentatywną i dlatego nie została uwzględniona w próbie", powiedziało źródło KE i potwierdziło, że Tesla złożyła wniosek o preferencyjne traktowanie taryfowe. Tesla i BMW, które produkują samochody w Chinach w celu importu do UE, znajdą się na nieznanym terytorium bez takiego traktowania.
Posunięcie to może być jednak korzystne dla pojazdów Tesli produkowanych w UE, takich jak Model Y. Europa importowała 440 000 chińskich pojazdów elektrycznych w ciągu roku, a Tesla będzie miała teraz przewagę cenową dzięki pojazdom takim jak Model Y montowanym w berlińskiej Gigafactory.
Ze względu na cła importowe oraz różne inne podatki i koszty, BYD Seal U, który kosztuje równowartość 23 000 USD w Chinach, jest wyceniony prawie dwukrotnie drożej w Europie.
Nadal jest o około pięć tysięcy tańszy niż porównywalny Model Y, ale dodatkowa 20% taryfa na pojazdy elektryczne BYD może teraz zmienić równanie na korzyść Tesli, chyba że BYD zje różnicę. BYD pracuje również nad otwarciem EV i baterii i baterii w Europie, a nowe cła mogą po prostu przyspieszyć te plany.
Proszę kupić złącze ścienne 80A Tesla Gen 2 z kablem 24' na Amazon