FIFA 23: Testy porównawcze na notebooku i komputerze stacjonarnym
Technologia
Nawet jeśli wykluczyć zdzierstwo pay-to-win w multiplayerze, FIFA 23 nie wycina obecnie dobrej figury. Nawet po kilku tygodniach od premiery tytuł ten nadal trapią rozmaite błędy techniczne, dlatego też musimy wydać wyraźne ostrzeżenie przed zakupem. FIFA 23 nie działała poprawnie na niemal żadnym z naszych licznych systemów, niezależnie od tego, czy korzystaliśmy z klucza Origin czy Steam. W trakcie naszych testów napotkaliśmy następujące problemy (wiele z nich można prawdopodobnie przypisać nowemu oprogramowaniu antycheatowemu EA):
- instalacja w Origin była dla nas niemożliwa, ponieważ pobieranie nie było kontynuowane powtarzalnie przy prawie 40% (w momencie, gdy tytuł powinien być grywalny). Wszystkie inne punkty dotyczą wersji Steam
- czasami FIFA 23 skarży się, że Steam nie jest aktualny (nie zdarzyło się to z żadną inną grą do tej pory)
- FIFA 23 odmawia uruchomienia, jeśli w systemie nie jest włączony Secure Boot lub Secure Boot jest włączony niekompletnie (nie zdarzyło się to do tej pory z żadną inną grą)
- czasami pojawiają się inne komunikaty o błędach, które albo znikają, pojawiają się ponownie lub są zastępowane przez inne komunikaty przy ponownej próbie
- ładowanie oprogramowania antycheatowego trwa zazwyczaj długo lub odpowiednie menu ładowania pojawia się dwukrotnie
- przy pierwszym wejściu do gry ekran FIFA 23 długo nie reaguje, tak jakby system się zawieszał (w końcu coś się dzieje)
- sporadycznie zdarzały się arbitralne awarie
- zmiany rozdzielczości często nie są stosowane poprawnie przy pierwszej próbie
- w przypadku jednego systemu mieliśmy błędy graficzne w menu głównym
- niezależnie od mocy zainstalowanego sprzętu, filmy (nastrojowe klipy przed grą itp.) mają tendencję do szarpania
- choć grafika subiektywnie nie uległa prawie żadnej poprawie, to wymagania sprzętowe są częściowo znacznie wyższe niż w poprzedniku lub wydajność jest często zauważalnie gorsza
- liczba klatek na sekundę była podejrzanie niska na niektórych systemach, np. nasz notebook RTX 3080 Ti z procesorem Alder Lake działał wolniej niż notebook RTX 3050 Ti z procesorem Tiger Lake we wszystkich rozdzielczościach i ustawieniach (tych pierwszych wartości nie wpisujemy więc)
- ze względu na samą masę problemów, w pewnym momencie przestaliśmy robić notatki. W przeciwnym razie ta lista mogłaby trwać jeszcze dość długo...
W związku z fatalnym stanem technicznym, prawdopodobnie w najbliższym roku nie przetestujemy już żadnego piłkarskiego sima od EA, a w najbliższym czasie prawdopodobnie ogólnie powstrzymamy się od tytułów EA.
Benchmark
Podobnie jak w poprzednich częściach, jako sekwencję wzorcową wykorzystano mecz inauguracyjny pomiędzy FC Bayern a Borussia Dortmund na fikcyjnym Sanderson Park (lato o 19:30). Jak widać na poniższym filmie, długość połowy meczu jest ustawiona na 6 rzeczywistych minut, choć za pomocą narzędzia CapFrameX nagrywamy tylko około 4 minut gry na raz. Ponieważ liczba klatek na sekundę może się bardzo zmienić na powtórkach, spróbujemy po prostu trochę pokopać wokół połowy boiska jak zwykle.
Wyniki
Do benchmarków wykorzystujemy głównie urządzenia rentalowe z XMG (Schenker Technologies) są wykorzystywane.
FHD (1.920 x 1.080)
Z wyjątkiem np Radeon 680M, układy iGPU szybko osiągają swoje granice w zakresie Full HD. W związku z tym, Intel Iris Xe Graphics G7 nie radzi sobie nawet ze wstępnie ustawionym niskim poziomem płynności, dlatego w przypadku FIFA 23 powinien być to GPU ze średniej półki.
FIFA 23 | |
1920x1080 Low Rendering Quality 1920x1080 Medium Rendering Quality 1920x1080 High Rendering Quality 1920x1080 Ultra Rendering Quality | |
NVIDIA GeForce RTX 3080, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3070, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Laptop GPU, i9-12900HK | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Laptop GPU, i7-11800H | |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Laptop GPU, i7-11800H | |
NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti Laptop GPU, i7-11800H | |
AMD Radeon RX 6800M, R9 5900HX | |
AMD Radeon RX 6600M, R7 5800H | |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU, i7-11800H | |
AMD Radeon 680M, R9 6900HS | |
Intel Iris Xe Graphics G7 96EUs, i7-1165G7 |
QHD (2,560 x 1,440)
Połączenie rozdzielczości 2560 x 1440 pikseli i presetu Ultra wymaga wysokiej klasy układu GPU, jak np GeForce RTX 3060.
FIFA 23 | |
2560x1440 Ultra Rendering Quality | |
NVIDIA GeForce RTX 3080, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3070, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Laptop GPU, i7-11800H | |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Laptop GPU, i7-11800H | |
AMD Radeon RX 6800M, R9 5900HX | |
AMD Radeon RX 6600M, R7 5800H | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Laptop GPU, i9-12900HK | |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU, i7-11800H |
UHD (3.840 x 2.160)
W zakresie UHD generalnie nie da się uniknąć prawdziwego urządzenia do gier na maksymalnych ustawieniach. W omawianym teście tylko np Radeon RX 6800M zbliżył się do granicy 60 FPS.
FIFA 23 | |
3840x2160 Ultra Rendering Quality | |
NVIDIA GeForce RTX 3080, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3070, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Laptop GPU, i7-11800H | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Laptop GPU, i9-12900HK | |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Laptop GPU, i7-11800H | |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU, i7-11800H | |
AMD Radeon RX 6800M, R9 5900HX | |
AMD Radeon RX 6600M, R7 5800H |
Uwaga
Ponieważ testy gier są bardzo czasochłonne i często ograniczone limitami instalacji lub aktywacji, na czas publikacji artykułów możemy udostępnić Wam jedynie część benchmarków. Kolejne karty graficzne będą instalowane w najbliższych dniach i tygodniach.
Overview
Test systems
Urządzenie |
Karta graficzna | Procesor | Pamięć | System operacyjny |
---|---|---|---|---|
MSI Raider GE76 12UHS | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti @175 W TGP (16 GB GDDR6) | Intel Core i9-12900HK | 2 x 16 GB DDR5 | Windows 11 |
XMG Neo 15 | Nvidia GeForce RTX 3080 @165 W TGP (16 GB GDDR6) | Intel Core i7-11800H | 2 x 16 GB DDR4 | Windows 11 |
XMG Neo 17 | Nvidia GeForce RTX 3070 @140 W TGP (8 GB GDDR6) | Intel Core i7-11800H | 2 x 16 GB DDR4 | Windows 11 |
XMG Core 15 | Nvidia GeForce RTX 3060 @130 W TGP (6 GB GDDR6) | Intel Core i7-11800H | 2 x 16 GB DDR4 | Windows 11 |
XMG Focus 17 | Nvidia GeForce RTX 3050 Ti @75 W TGP (4 GB GDDR6) | Intel Core i7-11800H | 2 x 16 GB DDR4 | Windows 11 |
Asus ROG Strix G15 | AMD Radeon RX 6800M (12 GB GDDR6) | AMD Ryzen 9 5900HX | 2 x 8 GB DDR4 | Windows 11 |
Lenovo Legion 5 | AMD Radeon RX 6600M (8 GB GDDR6) | AMD Ryzen 7 5800H | 2 x 8 GB DDR4 | Windows 11 |
Asus ROG Zephyrus G14 | AMD Radeon 680M | AMD Ryzen 9 6900HS | 2 x 16 GB DDR5 | Windows 11 |
Zotac ZBOX CI665 Nano | Intel Iris Xe Graphics G7 (96 CUs) | Intel Core i7-1165G7 | 2 x 8 GB DDR4 | Windows 11 |
Desktop PC I | MMSI GeForce RTX 3080 (10 GB GDDR6X) MSI GeForce RTX 3070 (8 GB GDDR6) |
Intel Core i9-12900K | 2 x 16 GB DDR4 | Windows 11 |
Desktop-PC II | Nvidia GeForce RTX 3090 FE (24 GB GDDR6X) Nvidia GeForce RTX 3060 Ti (8 GB GDDR6X) Nvidia Titan RTX (24 GB GDDR6) Nvidia GeForce RTX 2070 Super (8 GB GDDR6)Nvidi a GeForce RTX 2060 Super (8 GB GDDR6) KFA2 GeForce GTX 1660 Super (6 GB GDDR6) PNY GeForce GTX 1660 (6 GB GDDR5) KFA2 GeForce GTX 1650 Super (4 GB GDDR6) AMD Radeon RX 6800 (16 GB DDR6) AMD Radeon RX 6700 XT (12 GB DDR6) AMD Radeon RX 6650 XT (8 GB GDDR6) AMD Radeon RX 6600 (8 GB GDDR6) AMD Radeon RX 5700 XT (8 GB GDDR6) AMD Radeon RX 5700 (8 GB GDDR6) AMD Radeon RX 5600 XT (6 GB GDDR6) AMD Radeon RX 5500 XT (8 GB GDDR6) |
AMD Ryzen 9 7900X | 2 x 16 GB DDR5 | Windows 11 |
Desktop PC III | Nvidia GeForce RTX 2080 Super FE | Intel Core i9-11900K | 2 x 8 GB DDR4 | Windows 11 |
monitory 4K | Sterowniki Nvidia | Sterowniki AMD |
---|---|---|
Asus PB287Q, Philips Brilliance 329P9H, Acer Predator XB321HK | ForceWare 517.48 | Adrenalin 22.10.1 |