Od czasu debiutu FideltyFx Super Resolution lub FSR, AMD pozostaje w tyle za Nvidią w zakresie rekonstrukcji obrazu z dość dużym marginesem. Wraz z FSR 4, AMD zamierza wyeliminować tę lukę w jakości. Team Red przeniósł teraz FSR do uczenia maszynowego, takiego jak DLSS i XeSS, co może oznaczać, że FSR 4 może w końcu dorównać najnowszej iteracji DLSS.
Według analizy przeprowadzonej przez Digital Foundry, AMD rzeczywiście udało się znacznie ulepszyć FSR 4 w porównaniu do FSR 3.
FSR 4 vs FSR 3
Według testów przeprowadzonych przez Digital FoundryfSR 4 poprawił, a w niektórych przypadkach wręcz wyeliminował problemy nękające FSR 3.
Przykładowo, FSR 4 nie wykazuje już poważnego efektu ghostingu w efektach cząsteczkowych, jak FSR 3. DF ujawnia znaczną poprawę efektów cząsteczkowych w Horizon Forbidden West i Ratchet & Clank: Rift Apart. Podobnie, efekty przezroczystości na powierzchniach takich jak szkło i woda również odnotowały duży skok naprzód.
Co więcej, FSR 4 zapewnia również znacznie lepszą jakość obrazu z większą ilością tekstur i szczegółów powierzchni. Na przykład obraz generowany przez FSR 4 w Horizon Forbidden West w testach DF jest ostrzejszy i ogólnie wygląda czyściej.
Jeśli chodzi o stabilność obrazu w ruchu, FSR 4 po raz kolejny wykazuje dużą różnicę w porównaniu z FSR 3. DF zauważa, że FSR 4 naprawia problemy z pikselizacją i antyaliasingiem. Różnica jest wyraźnie widoczna w Horizon Forbidden West, gdzie FSR 3 nie rozwiązuje stabilnego obrazu w ruchu. Z drugiej strony, wynik FSR 4 jest o wiele lepszy niż FSR 3, bez widocznych problemów lub artefaktów.
FSR 4 kontra modele DLSS CNN i Transformer
W przeliczeniu na DF, FSR 4 przebija stary model DLSS Convolutional Neural Networks (CNN) pod względem jakości obrazu. Przejście AMD na uczenie maszynowe pozwoliło FSR 4 zaoferować lepsze efekty wizualne niż DLS CNN. Na przykład, FSR 4 wydaje się zachowywać więcej szczegółów i stabilniejszy obraz niż DLSS CNN w Horizon Forbidden West.
Niemniej jednak, nowy model DLSS "Transformer" jest podobno o krok przed FSR 4. Nowy model DLSS Nvidii generuje bardziej szczegółowy obraz z lepszym antyaliasingiem niż FSR 4, co skutkuje zauważalną różnicą między jakością obrazu FSR 4 i DLSS Transformer.
To samo jest prawdą, gdy wszystkie trzy modele rekonstrukcji obrazu są testowane w przypadkach ekstremalnego ruchu. Na przykład w Horizon Forbidden West, FSR 4 pozostaje w tyle za DLSS Transformer pod względem stabilności obrazu w ruchu.
Wydajność FSR 4
Chociaż obecnie ustalono, że FSR 4 jest dość dużą poprawą w stosunku do FSR 3.1 i jest również lepszy niż model DLSS CNN, nowa technologia uczenia maszynowego ma swoją cenę. DF pokazuje, że RX 9070 XT działa Ratchet & Clank: Rift Apart w 4K z wydajnością FSR 4 wyraźnie wolniejszą niż FSR 3 i DLSS CNN. Jednakże, DLSS Transformer jest również droższy niż DLSS CNN.
Tak więc, nowe technologie rekonstrukcji obrazu zarówno od Nvidii, jak i AMD, wyprzedzają swoje stare odpowiedniki, ale ponoszą za sobą spadek wydajności.
Krótko mówiąc, FSR 4 to ogromny krok naprzód w stosunku do FSR 3. AMD poczyniło duże postępy i rozwiązało prawie wszystkie bolączki związane z poprzednimi implementacjami FSR. A więc, RDNA 4 nie będą już dłużej skazani na korzystanie z rozwiązania do rekonstrukcji obrazu o niższej jakości.
Źródło(a)
Digital Foundry na YouTube, Obraz zwiastuna: