Notebookcheck Logo

Fabryka baterii Tesli zajęła Panasonicowi 6 lat na opanowanie, ponieważ amerykańscy pracownicy stracili umiejętności produkcyjne

Gigafactory baterii w Nevadzie miała powolny start (obraz: Panasonic)
Gigafactory baterii w Nevadzie miała powolny start (obraz: Panasonic)
Począwszy od tego, że ręce amerykańskich pracowników są zbyt duże, by obsługiwać maszyny do produkcji baterii produkowane w Azji, po konieczność przekwalifikowania ich, jak robić rzeczy po latach outsourcingu produkcji, Panasonicowi trudno było stworzyć fabrykę baterii Tesli w USA. Jego kolejne fabryki ogniw są już jednak zaplanowane tak, by czerpać z rządowych ulg podatkowych.
E-Mobility

To nie przypadek, że Tesla sprowadziła dziesiątki nadzorców podłogowych z Japoniido swojej Gigafactory baterii w Nevadzie w zeszłym roku, aby zwiększyć niezadowalające wskaźniki produkcji ogniw 2170 i 4680 tam. Jak wynika z nowego wywiadu z Yasuakim Takamoto z firmy Panasonic, przewaga pierwszego gracza w budowie fabryki baterii do samochodów elektrycznych na ziemi amerykańskiej wiązała się z różnego rodzaju problemami. Dziesięciolecia outsourcingu wydrążyły amerykańską bazę produkcyjną i sprawiły, że amerykańscy pracownicy stracili swoje umiejętności produkcyjne, więc musieli zostać przeszkoleni od podstaw.

"Przez długi czas, kiedy w USA stosowano outsourcing, nie budowano tak wielu dużych zakładów produkcyjnych. A zestaw umiejętności stawał się coraz mniejszy i coraz starszy" - wyjaśnił szef produkcji baterii do pojazdów elektrycznych w firmie Panasonic. Mało tego, rozpoczynając duży projekt budowy nowej fabryki ogniw, taki jak ten z , który pojawił się po podpisaniu przez prezydenta Bidena zachęty podatkowej dla akumulatorów do pojazdów elektrycznych made-in-Americato najwyraźniej powszechne jest otrzymywanie ofert od firm budowlanych, które nie pracowały przy tak dużym przedsięwzięciu budowy zakładu od 15 lat.

Od samego początku Panasonic musiał radzić sobie z takimi dziwnymi problemami jak rozmiar rąk przeciętnego amerykańskiego pracownika. Drobiazgowy sprzęt do produkcji baterii firmy Panasonic został zaprojektowany dla pracowników z Azji Wschodniej, gdzie działały jej zakłady. Ostatecznie musiała dostosować maszyny do swoich amerykańskich pracowników, aby nie wyrzucać zbyt często całych partii podczas delikatnego procesu montażu baterii. "Brzmi to jak żart, ale tego typu problemy były często spotykane na wczesnych etapach" - kontynuuje.

Co więcej, uruchomienie produkcji w fabryce baterii w Nevadzie przez Teslę opóźniło się o co najmniej rok, ponieważ amerykańscy pracownicy musieli zostać przeszkoleni w zakresie umiejętności produkcyjnych, które dawno utracili. Kolejnym czynnikiem opóźnienia był fakt, że maszyny do produkcji baterii musiały zostać przeprojektowane i dostosowane do nich. Podbudowany ogłoszeniem przez rząd USA dotacji na baterie EV dla ogniw wyprodukowanych w Ameryce, Panasonic uważa teraz, że 6 lat prowadzenia fabryki baterii w tym kraju daje mu przewagę nad rywalami.

Ostatnie kłopoty GM z bateriami LG oraz Wstrzymanie przez Forda produkcji ciężarówki F-150 Lightning z powodu problemów z produkcją ogniw przez SK On według pana Takamoto, "słowo 'Gigafactory' jest ostatnio często wymieniane, ale trudno sobie wyobrazić, jak duża jest taka fabryka i jak wielu zasobów wymaga".

Nieco zaskakująco, największym rywalem Panasonic w produkcji baterii w Ameryce może okazać się nikt inny jak sama Tesla. Na ostatniej telekonferencji z inwestorami Elon Mus powiedział, że na razie Tesla musi dzielić się z Panasonikiem ulgami podatkowymi na baterie made-in-US, ale spodziewa się, że w przyszłości przychody z rządowej hojności drastycznie wzrosną. Już sama zapowiedziana rozbudowa zakładu produkującego baterie w Nevadzie o 100 GWh może przynieść Tesli roczny zysk w postaci federalnych ulg podatkowych w wysokości 3,5 mld dol, mówią analitycy.

Tymczasem Panasonic nie będzie siedział w miejscu i weźmie udział w gorączce złota o dofinansowanie amerykańskich podatników z nową fabryką baterii o wartości 4 mld USD w Kansas, a po niej może być kolejna. Lokalny rząd zaoferował mu pomoc w zatrudnieniu i szkoleniu pracowników do nowych fabryk, a Panasonic zgodził się, ponieważ pula siły roboczej jest tam znacznie większa niż w Nevadzie.

"Zamierzamy rozpocząć rekrutację i jeśli będziemy w stanie zwerbować więcej osób niż myśleliśmy, to przyczyni się to do tego, jak myślimy o odwzorowaniu kolejnych baz" - powiedział szef baterii Panasonic, gdy stwierdził, że "przez sześć lat nauczyliśmy się tak wiele" o tym, jak zbudować i prowadzić fabrykę baterii EV w USA.

Pobierz Tesla Motors 24' Cable Wall Connector na Amazon

Źródło(-a)

WSJ(paywall)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2023 02 > Fabryka baterii Tesli zajęła Panasonicowi 6 lat na opanowanie, ponieważ amerykańscy pracownicy stracili umiejętności produkcyjne
Daniel Zlatev, 2023-02-27 (Update: 2023-02-27)