Film przedstawiający pożar Tesli Model 3 na autostradzie podsyca dyskusję na temat bezpieczeństwa pojazdów elektrycznych
Niedawny pożar Tesli Model 3 zarejestrowany na wideo i udostępniony przez kanał YouTube State Of Charge ponownie wywołał debatę na temat pożarów pojazdów elektrycznych i ucieczki termicznej w przypadku uszkodzenia. W tym konkretnym przypadku wydaje się, że samochód ucierpiał w wyniku uderzenia kawałkiem metalu w dolną część akumulatora na drodze. W wyniku przebicia akumulatora przez te odłamki, pojazd zapalił się i ostatecznie spłonął.
Według kierowcy pojazdu, Model 3 zaczął wyświetlać ostrzeżenia na wyświetlaczu wkrótce po najechaniu na kawałek metalu na drodze, co skłoniło go do zjechania na pobocze. Po zjechaniu na pobocze akumulator zaczął dymić, a następnie stanął w płomieniach. Straż pożarna musiała wielokrotnie gasić pojazd, zanim ostatecznie zgasł na dobre, podkreślając niebezpieczeństwa związane z niekontrolowanym wzrostem temperatury i uszkodzeniem akumulatorów pojazdów elektrycznych.
Pożary akumulatorów pojazdów elektrycznych budzą obawy od czasu niesławnego dochodzenia NHTSA w sprawie Tesli Model S, w wyniku którego Tesla zamontowała tytanowo-aluminiowe osłony w podwoziu pojazdu, drastycznie zmniejszając liczbę pożarów spowodowanych uderzeniami odłamków. Brak doniesień o pożarach Tesli Model 3 wskazuje, że model ten najwyraźniej nie cierpi na nieodłączną wadę konstrukcyjną, która pogarsza uderzenia odłamków. Ogólnie rzecz biorąc, pojazdy elektryczne wydają się być mniej podatne na pożar niż ich odpowiedniki napędzane benzyną, z niektóre raporty twierdzą, że prawdopodobieństwo zapalenia się pojazdów elektrycznych jest około 20 razy mniejsze.
Inny incydent https://www.drive.com.au/news/video-tesla-model-3-catches-fire-after-debris-punctures-electric-cars-battery/ w Australii na początku września podobno widział innego kierowcę Modelu 3, który najechał na kawałek gruzu z tyłu ciężarówki, co ostatecznie doprowadziło do podobnego pożaru - na szczęście żaden z tych pożarów nie był śmiertelny. Podczas gdy pojazdy elektryczne mogą statystycznie zapalać się rzadziej niż samochody spalinowe, opinia publiczna na temat pojazdów elektrycznych prawdopodobnie zostanie skażona raportami szczegółowo opisującymi niebezpieczeństwa związane z pożarami akumulatorów i trudnościami straży pożarnej w ich gaszeniu.
Jeśli opinia publiczna ma pozostać nienaruszona, producenci pojazdów elektrycznych mogą być zmuszeni do umieszczenia osłony baterii wysoko na liście priorytetów.
Złącze ścienne Tesla 48A z 24-calowym kablem można kupić na Amazon