Ford beats Tesla in in-depth ADAS testing, while Volvo and Polestar deliver bottom-of-the-barrel results ↺
W miarę jak wkraczamy w przyszłość samochodów elektrycznych, marki nadal wyposażają swoje samochody w coraz bardziej zautomatyzowaną jazdę i inteligentne technologie bezpieczeństwa, próbując prześcignąć się nawzajem. Chociaż technologia ta jest z pewnością imponująca, wciąż pozostaje wiele niewiadomych na temat tego, jak bardzo możemy zaufać tym nowym funkcjom bezpieczeństwa i do czego są one zdolne.
Raporty konsumenckie przeprowadził dogłębne testy i ocenił 17 głównych zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS) w pięciu kategoriach: możliwości i wydajność, utrzymywanie zaangażowania kierowcy, łatwość obsługi, to, jak wyraźnie komunikuje, kiedy jest bezpieczny w użyciu, oraz jak system zachowuje się, gdy kierowca nie reaguje.
Tesla Autopilot wypadł szczególnie słabo w kategoriach "Utrzymywanie zaangażowania kierowcy" i "Wyraźne informowanie o bezpiecznym użytkowaniu". Tesla Autopilot wyróżnił się jednak w kategorii "Możliwości i wydajność", dzięki płynnym ruchom kierownicy, niezawodnemu centrowaniu pasa ruchu oraz temu, jak bez wysiłku radzi sobie z zatrzymywaniem się i ponownym ruszaniem na czerwonych światłach.
Ranking systemów ADAS według Consumer Reports wyglądał następująco:
- Ford/Lincoln BlueCruise
- Chevrolet/GMC/Cadillac Super Cruise
- Mercedes-Benz Driver Assistance
- BMW Driving Assistance Professional
- Toyota Safety Sense 3.0 i Lexus Safety System+ 3.0
- Nissan/Infiniti ProPILOT Assist 2.0
- Volkswagen Travel Assist i Audi Adaptive Cruise Assist
- Tesla Autopilot
- Lucid Highway Assist
- Rivian Highway Assist
- Hyundai/Kia/Genesis Highway Driving Assist 2
- Zaawansowany tempomat adaptacyjny Subaru z asystentem centrowania pasa ruchu
- Nissan/Infiniti ProPILOT Assist
- Honda Sensing i Acura AcuraWatch
- Jaguar/Land Rover tempomat adaptacyjny z asystentem skrętu
- Volvo/Polestar Pilot Assist
- Asystent jazdy po autostradzie Hyundai/Kia/Genesis
Wspólnym tematem wśród testowanych systemów, z wyjątkiem dwóch najlepszych, jest to, że wszystkie uzyskały raczej niskie wyniki w kategorii "Clear When Safe to Use", która informuje kierowcę, kiedy korzystanie z systemu jest, a kiedy nie jest bezpieczne. Ford uzyskał dobry wynik pod tym względem, ponieważ chociaż BlueCruise nie jest ogrodzony tylko do użytku na autostradzie, wykorzystuje systemy bezpośredniego monitorowania kierowcy, aby upewnić się, że kierowca zwraca uwagę na drogę przed sobą i może interweniować w razie potrzeby.
Raporty konsumenckie w szczególności wzywają Lexusa/Toyotę i Teslę za nieodpowiednie informowanie o tym, kiedy można z nich bezpiecznie korzystać, mimo że nie są one ogrodzone do większych dróg i autostrad, a także za słabe działanie podczas próby wyśrodkowania pojazdu na węższych drogach. Systemy te wykazywały tendencję do skręcania zbyt blisko prawej strony drogi w scenariuszach, w których istniała tylko jedna linia oddzielająca pasy ruchu.
Podczas gdy Tesla jest znana ze swojej technologii autonomicznej jazdy, FSD Beta i zwykły Autopilot to dwie zupełnie różne bestie. To powiedziawszy, FSD Beta to dodatek o wartości 12 000 USD, którego wielu nabywców nie będzie skłonnych zapłacić, pozostawiając im tylko Tesla Autopilot - nazwę, która już wylądowała w gorącej wodzie https://www.theverge.com/2022/9/14/23353787/elon-musk-tesla-lawsuit-autopilot-full-self-driving-promises za wzbudzanie zbyt dużego zaufania do systemu.
Proszę kupić BASENOR Tesla Model Y Glass Roof Retractable Sunshade na Amazon.