Ford licencjonuje technologię baterii EV o standardowym zasięgu Tesli, aby uzyskać federalne dotacje made-in-America
Ford przyrzekł stać się "prawdziwym liderem EV" w Ameryce, a jego najnowsze ogłoszenie jest dużym krokiem w tym kierunku, ponieważ rzuca wyzwanie najbardziej przystępnym cenowo pojazdom Tesli - Modelowi 3 i Modelowi Y o standardowym zasięgu. Ford zbuduje fabrykę o wartości 3,5 mld USD w Marshall w stanie Michigan, gdzie będzie produkował niedrogie ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) typu , które Tesla wykorzystuje w swoich tańszych samochodach. Dzięki temu Ford będzie pierwszym automakerem posiadającym amerykańskie fabryki zarówno akumulatorów niklowo-kobaltowo-manganowych (NCM), które są wykorzystywane w wysokowydajnych EV o dużym zasięgu, jak i ogniw LFP, które zasilają codzienne pojazdy dojeżdżające do pracy w przystępnych cenach.
Dodanie akumulatorów LFP do linii pojazdów elektrycznych Forda w tym roku - począwszy od Mustanga Mach-E - oraz wsparcie amerykańskiej fabryki akumulatorów LFP są kluczowymi elementami planu Ford+ firmy; pomaga to Fordowi w szybszym skalowaniu, dzięki czemu pojazdy elektryczne stają się bardziej dostępne i przystępne cenowo dla klientów. Akumulatory LFP są wyjątkowo trwałe, wykorzystują mniejszą ilość materiałów o wysokim popycie i wysokich kosztach i pomogą zasilić wiele pojazdów osobowych i pickupów Forda nowej generacji EV; nowy zakład LFP doda około 35 gigawatogodzin (GWh) pojemności baterii LFP.
Ustawa o obniżeniu inflacji sprawi, że rząd federalny będzie obdarzał producentów baterii ulgami podatkowymi za produkcję ogniw i montaż pakietów w USA, więc Ford będzie miał dobrą pozycję do korzystania z dobrodziejstw Wuja Sama, gdy ogniwa LFP zaczną trafiać do jego pojazdów elektrycznych. Tesla planuje również rozbudowę swojej Gigafactory w Nevadzie o 100 GWh, co potencjalnie przyniosłoby jej 3,5 mld USD rocznych dotacji rządowych więc wyścig o tańsze baterie w Ameryce trwa pełną parą.
Jeśli chodzi o zalety chemii baterii LFP, ładują się one szybciej i mogą być ładowane powyżej 90% bez problemów, ale mają mniejszą gęstość energii niż ogniwa NCM w tym samym miejscu, więc nie idą tak daleko, i mogą mieć problemy z ładowaniem, gdy bardzo zimno. Największą zaletą jest jednak to, że używają taniego i obfitego fosforanu żelaza zamiast rzadkich i drogich metali jak ogniwa NCM, plus chemia jest bezpieczniejsza i mniej lotna w porównaniu do baterii EV z niklem.
Co więcej, Ford będzie licencjonował technologię produkcji baterii LFP od CATL, największego na świecie producenta baterii do samochodów elektrycznych który dostarcza również Tesli pakiety do swoich pojazdów o standardowym zasięgu. Ford obchodzi ograniczenia dotyczące chińskich baterii w ustawie o obniżeniu inflacji, po prostu licencjonując technologię LFP i umiejętności produkcyjne CATL, zachowując własność zakładu w Michigan.
Pobierz Weatherproof Ford F-150 Lightning truck cover on Amazon