Franciszek Azor: AMD Radeon RX 7900 XTX ma zająć się RTX 4080, a nie droższym o 60% RTX 4090, FSR 3 zmierza również do GPU innych niż RDNA 3
Ostatnie wydarzenie AMD związane z premierą RDNA 3 wywołało więcej pytań niż odpowiedzi, głównie ze względu na sposób, w jaki firma przeprowadziła porównania wydajności. Podczas gdy niektóre wstępna ekstrapolacja danych oparte na arbitralnych danych AMD pokazały, że RX 7900 XTX może nie być bardzo daleko za RTX 4090, sama firma nie zaprezentowała żadnego porównania z konkurencją podczas keynote RDNA 3. Wygląda jednak na to, że AMD faktycznie celuje w RTX 4080, a nie RTX 4090 z kartami RDNA 3.
W rozmowie z PCWorld, Frank Azor z AMD wyjaśnił, że Radeon RX 7900 XTX rzeczywiście celuje w RTX 4080, a nie BFGPU Nvidii. Powiedział, że powodem, dla którego AMD nie ma żadnych porównań wydajności jest to, że RTX 4080 nie został jeszcze wprowadzony na rynek.
[RX 7900 XTX] jest zaprojektowany, aby iść przeciwko 4080 i nie mamy numerów benchmarków dotyczących 4080. To główny powód, dla którego nie widzieliście żadnych porównań NVIDIA... Karta za 999 dolarów nie jest konkurentem 4090, który kosztuje 60% więcej, to jest konkurent 4080."
Azor potwierdził także, że FSR 3 zawita także na architektury inne niż RDNA 3. To w przeciwieństwie do DLSS 3 Nvidii, którego funkcje generowania klatek wyraźnie wymagają GPU z serii RTX 40. Główny architekt rozwiązań dla graczy w firmie AMD powiedział również, że FSR 3 nie jest reakcją na DLSS 3.
[FSR 3] nie jest reakcją ani szybką rzeczą [na DLSS 3], jest to absolutnie coś, nad czym pracowaliśmy przez jakiś czas. Dlaczego to trwa trochę dłużej, niż się spodziewaliście? Kluczową rzeczą, którą należy pamiętać o FSR jest filozofia FSR i FSR do tej pory nie działało tylko na RDNA 2 lub RDNA 1, ale także na innych generacjach kart graficznych AMD. Działają również na kartach graficznych konkurencji. Jest to wykładniczo trudniejsze niż gdybyśmy sprawili, że będzie działać tylko na RDNA 3. [...] Naprawdę chcemy pracować nad czymś więcej niż tylko RDNA 3."
Podczas gdy można to interpretować jako intencję AMD, FSR 3 jest wciąż w fazie rozwoju. Będziemy musieli zobaczyć, jak funkcje upscalera, takie jak interpolacja ramek, przyczyniają się do ogólnego opóźnienia. Generowanie klatek przez DLSS 3 znacznie zwiększa opóźnienia, dlatego Nvidia wymaga włączenia RTX Reflex, aby złagodzić niektóre efekty uboczne opóźnień.