GPT nie jest znakiem towarowym: Open AI ponownie odmówiono rejestracji "GPT" jako nazwy handlowej
Nikt nie może zaprzeczyć, że ChatGPT firmy Open AI był rewolucyjną technologią, która pomogła wprowadzić sztuczną inteligencję do przeciętnego konsumenta. Żadna obiektywna recenzja modeli językowych nie wykluczy ChatGPT z dyskusji. I praktycznie nikt nie zobaczy terminu "GPT", nie myśląc o Chatbocie Open AIw rzeczywistości. Jednak najnowsze orzeczenie Urzędu Patentów i Znaków Towarowych USA jest jasne: GPT nie są znakiem towarowym, nawet jeśli Open AI uważa inaczej.
Nie jest to pierwsza próba Open AI zastrzeżenia terminu "GPT". Wszystkie jej modele sztucznej inteligencji zostały nazwane zgodnie ze schematem GPT (od GPT-1 do GPT-4), a firma podwoiła nazwę swoich niestandardowych chatbotów jako "GPT". Jednak w maju 2023 r. US-PTO odrzucił zgłoszenie znaku towarowego Open AI dla terminu GPT, argumentując, że znak był jedynie terminem opisowym. Nie była to jednak decyzja wiążąca, co doprowadziło do drugiej próby Open AI.
Podczas gdy podstawowa architektura "transformatora" wykorzystywana w większości modeli sztucznej inteligencji została wynaleziona przez Google w 2017 roku, Open AI oparło się na tym modelu i nazwało je "Generative Pre-trained Transformers" wartykule 2018. Są to GPT, ponieważ generują materiał, który wydaje się całkowicie nowy, po wstępnym przeszkoleniu na dużych zbiorach danych, co pozwala im skutecznie przekształcać podpowiedzi w odpowiedzi tekstowe, obrazy, a nawet wideo. Pomysł ten zyskał rozgłos w kręgach AI, ale Open AI szybko wypuściło swojego chatbota, skutecznie popularyzując ten termin.
Open AI użyło tego argumentu w swoim niedawnym zgłoszeniu znaku towarowego, ale nie udało mu się przekonać federalnych. US-PTO powtórzył, że termin ten jest ogólny, "jedynie opisowy" i jest "powszechnie używanym akronimem", który konsumenci zaznajomieni z technologią natychmiast rozpoznają. W oficjalnej odpowiedzi na stronie https://tsdr.uspto.gov/documentviewer?caseId=sn97733259&docId=FREF20240206125856&linkId=1#docIndex=0&page=1urząd ds. znaków towarowych napisał, że:
"Ogólny znak towarowy, będący "ostatecznym opisem", nie może uzyskać charakteru odróżniającego, a zatem nie jest uprawniony do rejestracji ani w Rejestrze Głównym, ani w Rejestrze Uzupełniającym w żadnych okolicznościach."
Raport nazywa to "ostatecznym" działaniem biura, ale Open AI wciąż ma jeszcze jedną szansę na przywłaszczenie sobie marki GPT. Firma z San Francisco może jeszcze odwołać się do Komisji Odwoławczej ds. Znaków Towarowych. Wiedząc, jak bardzo firma zainwestowała w markę, najprawdopodobniej skorzysta z tego odwołania.
Jeśli Open AI ostatecznie postawi na swoim, przekreśli to szanse innych firm na wykorzystanie nazewnictwa związanego z GPT do opisania swoich produktów, nawet jeśli są one również oparte na technologii GPT. Niezależnie od tego, czy tak się stanie, czy nie, można śmiało powiedzieć, że ChatGPT ma dominujący wpływ na uwagę przeciętnego człowieka i tak pozostanie przez większość przewidywalnej przyszłości.
Proszę kupić książkę Nathana Huntera, The Art of Prompt Engineering with ChatGPT , dostępną na Kindle, Paperback i Hardcover na Amazon.