CheckMag | Gaming w 2024 roku: 4 najważniejsze trendy, na które należy zwrócić uwagę, w tym AI i AR
1. AR I VR
Rzeczywistość rozszerzona (AR) i rzeczywistość wirtualna (VR) mają poczynić znaczące postępy w branży gier. Ta ewolucja sięga końca 2023 roku, naznaczonego przez premiery Meta Quest 3 (dostępnej na BestBuy) i Apple Vision Pro w lutym 2024 roku.
AR, zyskująca popularność dzięki grom takim jak Pokemon Go, ma teraz ulepszyć wieloosobowe areny bitewne online (MOBA), takie jak League of Legends i Dota 2. Ta integracja doda nową warstwę do wrażeń z gry.
W międzyczasie krajobraz VR ma przekształcić gry MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Games), a gry takie jak Gorilla Tag i Ghosts of Tabor przyciągają miliony graczy dziennie.
Integracja AR i VR z urządzeniami mobilnymi i urządzeniami do noszenia ma kluczowe znaczenie dla tego wzrostu, napędzanego zainteresowaniem konsumentów wciągającymi doświadczeniami. Urządzenia do gier VR, w tym zestawy słuchawkowe i kontrolery, oferują interaktywne doświadczenia. Z kolei gry AR łączą elementy cyfrowe ze środowiskiem rzeczywistym, tworząc unikalny i przystępny format rozgrywki. Powszechne korzystanie ze smartfonów również przyczyniło się do rozwoju gier AR, umożliwiając innowacyjne opowiadanie historii w grach.
2. Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe (ML)
W świecie gier w 2024 roku, sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe są w czołówce, wprowadzając innowacje w tworzeniu gier i zwiększając ich grywalność. Technologie te odgrywają kluczową rolę w generowaniu dynamicznej zawartości gier, w tym poziomów i map, a także w personalizowaniu rozgrywki poprzez analizę zachowań i preferencji graczy. Prowadzi to do adaptacyjnych poziomów trudności, dostosowanych rekomendacji treści w grze i fabuł, które reagują na wybory gracza.
Rola sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego rozciąga się na opracowywanie bardziej realistycznych i złożonych zachowań postaci niezależnych, ulepszanie interakcji głosowych i języka naturalnego w grach. Usprawniają one również testowanie i debugowanie gier, zapewniając niezbędne wsparcie w ich projektowaniu.
Co więcej, sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe poprawiają różne aspekty gier, takie jak grafika, bezpieczeństwo, dobieranie graczy, opowiadanie historii i analizowanie zachowań graczy. Postępy te oferują twórcom gier krytyczny wgląd w tworzenie wciągających i angażujących doświadczeń. Przykładem tego jest The Last of Us Part II Remastered, gdzie sztuczna inteligencja przyczynia się do wysoce realistycznych i responsywnych zachowań wrogów.
3. Gry retro
Świat gier przeżywa obecnie nostalgiczne odrodzenie, wraz ze wzrostem popularności konsol do gier retro i minikonsol fabrycznie załadowanych klasycznymi tytułami. Trend ten charakteryzuje się wprowadzaniem na rynek urządzeń, które replikują zabytkowe konsole i komputery, zaprojektowane z myślą o płynnej łączności ze współczesnymi telewizorami.
Coraz częściej spekuluje się o potencjalnych reedycjach, w tym kultowych konsol Mega Drive i Dreamcast firmy Sega. Ponadto krążą plotki o oczekiwanym przez Capcom remake'u Resident Evil, a także o planach Nintendo dotyczących wprowadzenia oferty retro wraz z premierą Switch 2. To odrodzenie klasycznych gier pobudza wyobraźnię zarówno starych graczy, jak i nowych entuzjastów.
4. Streaming gier wideo
Netflix rozszerza swoją obecność w branży gier, oferując szereg gier mobilnych do pobrania, w tym uznane tytuły, takie jak Immortality, Into the Breach i Oxenfree II. Pomimo wzrostu, mobilne usługi subskrypcyjne, takie jak Netflix Games i Apple Arcade, nadal zajmują niewielki udział w rynku w porównaniu do gier free-to-play.
Jednak Netflix poszerza swój zakres gier poza platformy mobilne, eksperymentując ze strumieniowaniem gier w chmurze na telewizorach. Dzięki ogromnej bazie subskrybentów wynoszącej około 247 milionów, przedsięwzięcie firmy w zakresie strumieniowego przesyłania gier na telewizory może znacznie podnieść jej status w branży gier. Firma opracowuje również dużą grę we współpracy z Joseph Statenznanym z pracy nad Halo.
Rok 2024 może stanowić punkt zwrotny dla streamingu gier wideo, a Amazon, Nvidia i Xbox Game Pass wykazały poprawę w 2023 roku. PlayStation Portal firmy Sony szybko się wyprzedał, a Acer Chromebook 516 GE okazuje się skuteczny w grach na ChromeOS. Decyzja Google o porzuceniu Stadia może być straconą szansą na tym rosnącym rynku.