Notebookcheck Logo

Gamingowe układy GPU z 8 GB pamięci VRAM nie są wystarczające dla współczesnych gier, ujawnia Radeon RX 7600 vs RX 7600 XT

16 GB RX 7600 XT pokonał 8 GB RX 7600 w wielu współczesnych tytułach. (Źródło obrazu: AMD, Steam, edytowane)
16 GB RX 7600 XT pokonał 8 GB RX 7600 w wielu współczesnych tytułach. (Źródło obrazu: AMD, Steam, edytowane)
Podczas gdy 8 GB pamięci VRAM może być wystarczające dla 1080p w starszych tytułach, to po prostu nie jest wystarczające dla nowoczesnych tytułów, zwłaszcza z ray tracingiem lub grami w wysokiej rozdzielczości. Zostało to potwierdzone przez dogłębną analizę przeprowadzoną przez PC Games Hardware, która porównała Radeona RX 7600 z RX 7600 XT - dwa identyczne GPU, ale ze znacznie różną ilością pamięci VRAM.
Gaming Benchmark AMD GPU

Jest tajemnicą poliszynela, że zarówno AMD, jak i Nvidia planują wprowadzić nowych procesorów graficznych z zaledwie 8 GB pamięci VRAM w tym roku. Oczywiście byłoby to wystarczające - gdyby był to rok 2019. Jednak w 2025 roku, gdy gry stają się coraz bardziej wymagające, 8 GB nie tylko nie jest idealne, ale w niektórych scenariuszach jest wręcz niewystarczające, jak odkrył PCGH w swoich testach.

Konfiguracja testowa PC Games Hardware, zauważona przez VideoCardz, obejmowała procesory graficzne AMD Radeon RX 7600 i RX 7600 XT (obecnie 315 USD na Amazon). Uzasadnienie wyboru było jasne - obie karty wykorzystują matrycę Navi 33 o niemal identycznej specyfikacji. Jedyną zauważalną różnicą między nimi jest ilość pamięci VRAM, przy czym 7600 i 7600 XT posiadają odpowiednio 8 i 16 GB pamięci GDDR6, a także o 25 W wyższe TDP w przypadku tego drugiego.

8 GB vs 16 GB VRAM: wyniki są jasne jak słońce

Jak pokazują testy PCGH, w większości współczesnych tytułów różnica w wydajności między tymi dwoma niemal identycznymi kartami jest niezaprzeczalnie ogromna, prawie wyłącznie z powodu Radeon RX 7600 XT ma dwa razy więcej pamięci VRAM. W niektórych tytułach, takich jak Stalker 2 (bez ray tracingu) i Indiana Jones: Wielki Krąg (ray tracing), 8 GB Radeon RX 7600 był w stanie poradzić sobie z zaledwie 22-25% wydajności 16 GB RX 7600 XT. W innych tytułach, takich jak F1 24, Forza Horizon 5 i Enshrouded, różnica w wydajności nie była tak ogromna, ale niewątpliwie wystarczająco znacząca, aby 8 GB RX 7600 stał się przełomem dla znacznej części graczy, którzy chcą cieszyć się nowoczesnymi tytułami.

Oczywiście było wiele tytułów bez ray tracingu, w których różnica w wydajności była całkowicie akceptowalna, takich jak W40K, Assasin's Creed: Mirage, Ghost of Tsushima, Cities: Skylines 2 itp. Co więcej, różnica w wydajności obu GPU była znacznie, znacznie większa, gdy na scenę wkroczył ray tracing, czyniąc Radeona RX 7600 XT niemal czterokrotnie szybszym od RX 7600 w niektórych grach. Mówiąc prościej, wniosek płynący z dogłębnej analizy PCGH jest dość prosty: tym, którzy chcą cieszyć się nowoczesnymi tytułami, zwłaszcza z ray tracingiem i/lub w wysokich rozdzielczościach, zdecydowanie zaleca się unikanie GPU z 8 GB pamięci VRAM.

8 GB vs 16 GB VRAM w grach z włączonym ray tracingiem. (Źródło obrazu: PCGH
8 GB vs 16 GB VRAM w grach z włączonym ray tracingiem. (Źródło obrazu: PCGH
8 GB vs 16 GB VRAM w grach bez ray tracingu. (Źródło obrazu: PCGH)
8 GB vs 16 GB VRAM w grach bez ray tracingu. (Źródło obrazu: PCGH)

Źródło(a)

Sprzęt do gier PC, zauważony przez VideoCardz

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 01 > Gamingowe układy GPU z 8 GB pamięci VRAM nie są wystarczające dla współczesnych gier, ujawnia Radeon RX 7600 vs RX 7600 XT
Sambit Saha, 2025-01-15 (Update: 2025-01-15)