CheckMag | Gamingowy handheld Microsoftu Xbox zawiedzie, chyba że zrobi go ktoś inny
W przeciwieństwie do swoich rywali, Nintendo i Sony, Microsoft (czytaj Xbox) nigdy nie wprowadził na rynek przenośnej konsoli do gier, ale może się to zmienić może się to zmienić według Phila Spenceradyrektora generalnego Microsoft Gaming. Chociaż jest to urządzenie, na które warto czekać, wolałbym, aby konsola przenośna Xbox nie była (technicznie) produkowana przez Microsoft, ale przez firmę trzecią lub firmę partnerską.
Pomimo doświadczenia Microsoftu w produkcji sprzętu komputerowego, nie ufam, że nie zawali swojego pierwszego urządzenia przenośnego do gier, co może ostatecznie doprowadzić do niewydania następcy. Ponadto, biorąc pod uwagę, że Microsoft będzie nadrabiał zaległości w przestrzeni, która ma dużą konkurencję, a sądząc po innych niepowodzeniach sprzętowych, wydaje się, że bezpieczniej jest współpracować z firmą, która ma doświadczenie. W przypadku tego partnerstwa sugeruję, że można to zrobić na dwa sposoby:
1. Program partnerski podobny do Nexusa
Zanim firma Google rozpoczęła produkcję telefonów i tabletów z linii Pixel, miała program Nexus, w ramach którego wprowadzała na rynek telefon lub tablet. Telefon lub tablet nie był produkowany przez Google, ale przez producenta oryginalnego sprzętu (OEM). Wśród tych producentów OEM są ASUS, HTC, Huawei, Motorola i Samsung. Ci uznani producenci posiadają wieloletnie doświadczenie w tworzeniu telefonów i tabletów, dostarczając niezawodne i innowacyjne urządzenia konsumentom na całym świecie.
W przypadku konsoli Xbox do gier, Microsoft mógłby ogłosić podobny program, w ramach którego współpracowałby z producentem OEM, takim jak ASUS lub Lenovo, którego ROG Ally(obecnie sprzedawany na Amazon po obniżonej cenie 399 USD) i Legion Go(obecnie dostępny na Amazon za 580 USD) są jednymi z najlepszych na rynku. Podczas gdy większość prac rozwojowych byłaby prowadzona przez Microsoft, należy również dążyć do uzyskania wkładu od OEM. Microsoft powinien jednak zająć się wyłącznie marketingiem, sprzedażą i wsparciem posprzedażowym konsoli Xbox.
Microsoft może zdecydować się na markę urządzenia z nazwą OEM obok własnej i podobnie jak w przypadku linii urządzeń Nexus, naprzemiennie między producentami OEM dla różnych iteracji. Tak więc, jeśli współpracuje z ASUS dla pierwszej generacji, może współpracować z Lenovo dla następnej generacji lub MSI dla następnej.
2. Program licencjonowania oprogramowania Xbox
Innym podejściem, jakie Microsoft może przyjąć w przypadku handhelda do gier Xbox, jest stworzenie płynnego i stabilnego niestandardowego oprogramowania Xbox dla handheldów do gier, które może konkurować z SteamOS Steam Deck i licencjonować je producentom, tak jak robi to z Windows. Technicznie rzecz biorąc, nie będzie to handheld do gier, jeśli przyjmie tę metodę. Jednak jego partnerzy mogą wprowadzać na rynek handheldy do gier "Powered by Xbox". Microsoft może ustalić wytyczne, takie jak minimalne specyfikacje, aby oprogramowanie było płynne, a kupujący mogli cieszyć się wszystkimi tytułami Xbox niezależnie od tego, którą konsolę producenta kupią.
Aby wyróżnić się na tle konkurencji, producenci mogą dostosować wygląd, ergonomię, układ sterowania, pojemność baterii, rozmiar ekranu itp. swoich handheldów do gier. Należy również zauważyć, że rozwiązanie to rozwiązuje niektóre z problemów nękających obecne handheldy do gier z systemem Windows, takie jak posiadanie przez każdego producenta niestandardowego programu uruchamiającego i Windows, który nie jest przyjazny dla handheldów.
Istnieje wiele niewiadomych dotyczących handhelda do gier Xbox i nie wiemy, czy pomysł ten nie zostanie ostatecznie odłożony na półkę. Niemniej jednak, gdyby mógł Pan wybrać, którą z tych dwóch ścieżek powinien wybrać Microsoft dla swojego handhelda do gier Xbox?