Generatywna sztuczna inteligencja pomaga pisarzom wydawać się bardziej kreatywnymi, ale mniej oryginalnymi, w nowym badaniu
Rola generatywnej sztucznej inteligencji w tworzeniu sztuki pozostaje obecnie kontrowersyjnym tematem, zwłaszcza że technologia rozwinęła się do produkcji wideo i muzyki, a także tekstu i obrazów.
Anil Doshi z Wydziału Strategii i Przedsiębiorczości w University College London's School of Management i Oliver Hauser z Wydziału Ekonomii na Uniwersytecie w Exeter połączyli siły, aby udowodnić lub obalić teorię, że generatywna sztuczna inteligencja może sprawić, że ludzcy pisarze będą bardziej kreatywni.
W tym celu naukowcy zrekrutowali 500 osób i przydzielili je do stworzenia ośmiowierszowych historii przy pomocy 1 "pomysłu" wygenerowanego przez najnowszą sztuczną inteligencję OpenAI modelu OpenAI (GPT-4); do 5 pomysłów lub żadnego.
Powstała w ten sposób treść została następnie przekazana ewaluatorom, którzy ocenili ją na podstawie wskaźnika nowości i wskaźnika "użyteczności" (opartego na tym, jak "odpowiednia" (dla docelowych odbiorców czytelników w wieku od 15 do 24 lat), "wykonalna" i "możliwa do opublikowania" okazała się dana historia).
Doshi i Hauser stwierdzili, że historie napisane w wyniku dostępu do pomysłów generatywnej sztucznej inteligencji stworzyły znacznie więcej "nowatorskich" i "użytecznych" historii w porównaniu z tymi bez nich, a także były znacznie bardziej "przyjemne", mniej "nudne" i mniej przewidywalne.
Niemniej jednak, historie napisane z pomysłami okazały się również mieć znacznie większe "podobieństwo" do przeciętnej porównywalnej historii, co sugeruje, jak zauważają badacze, że autorzy z generatywną sztuczną inteligencją byli bardziej zależni od jej sugestii niż ci bez niej.
Ponadto, pozornie korzystne efekty generatywnej sztucznej inteligencji były również podobno bardziej wyraźne u pisarzy, którzy byli mniej kreatywni na początku (w oparciu o ich wyniki w rozbieżnym zadaniu asocjacyjnym (DAT, "miara wrodzonej kreatywności jednostki"); z drugiej strony, tylko 24,5% ludzi w grupie "do 5 pomysłów" maksymalnie wykorzystało swoje podpowiedzi podpowiedzi.
Co więcej, oceniający byli o "co najmniej 25%" mniej skłonni do przypisywania pełnej własności do autora danej historii, gdy zostali poinformowani, że została ona napisana przy pomocy generatywnej sztucznej inteligencji.
Po opublikowaniu tego badania w czasopiśmie Science Advancesautorzy proponują dalsze badania nad wpływem generatywnej sztucznej inteligencji na dłuższe treści pisane, nie wspominając już o rozwój produktu aby sprawdzić, czy rzeczywiście może to wyrównać szanse - i zwiększyć jednorodność - kreatywności w przyszłości.