Gra przeciwko dezinformacji: gra ujawnia metody stosowane w mediach społecznościowych
Słyszeli Państwo o tym na historii, być może także na studiach społecznych. Ale praca z materiałami dokumentalnymi nie może budzić jedynie entuzjazmu. Zwłaszcza, że przy odpowiednio długich poszukiwaniach w Internecie można znaleźć źródło dla każdej prawdy.
Rozpoznawanie fałszywych informacji i rozumienie ich przyczyn byłoby ważne nie tylko dla uczniów, ale dla zdecydowanej większości ludzi. Nie chodzi nawet tylko o propagandę polityczną, niezależnie od źródła. Proszę pomyśleć o bezpodstawnych obietnicach reklamowych, od napojów odchudzających po nieosiągalne wartości zużycia paliwa przez samochody.
Badanie przeprowadzone na ponad 500 uczestnikach wykazało, że specjalnie opracowana gra komputerowa jest niezwykle skuteczna w pomaganiu ludziom w rozpoznawaniu fałszywych, wątpliwych, wprowadzających w błąd lub niekompletnych wiadomości i informacji jako takich.
Gracz sam wciela się w rolę manipulatora i zarządza wirtualnym kontem w mediach społecznościowych. Cel jest taki sam jak zawsze: zbieranie obserwujących, kliknięć i cyfrowej reputacji.
Do przyciągnięcia uwagi wykorzystuje się sześć technik:
- umniejszanie bezpośrednich konkurentów,
- używanie emocjonalnego języka do wzbudzania strachu, np,
- tworzenie sytuacji "my kontra oni",
- Udawanie wiedzy specjalistycznej, na przykład medycznej,
- stara dobra teoria spiskowa lub
- zakłócanie dyskursu poprzez trollowanie, tj. za pomocą nieistotnych, wprowadzających w błąd lub obraźliwych postów.
Pozwoliło to uczestnikom badania zapoznać się z metodami i otrzymać informacje zwrotne na temat sukcesu ich wiadomości. W grę można było grać indywidualnie, w grupach lub jako grupa klasowa.
Wyniki badania są niezwykłe. Pomiędzy ankietą przed i po grze, oczywiście przy wsparciu pedagogicznym, wszyscy uczestnicy byli w stanie się poprawić. Oznacza to, że prawdziwe raporty były częściej klasyfikowane jako takie, a fałszywe raporty, w tym stojące za nimi intencje, były bardziej wiarygodnie obalane. Nic dziwnego, że zabawny charakter transferu wiedzy został pozytywnie podkreślony.
Jeśli chcą Państwo spróbować swoich sił w "Bad News" i zebrać jak najwięcej obserwujących, mogą Państwo uzyskać dostęp do gry bezpośrednio tutaj (do wyboru jest wiele języków).