Notebookcheck Logo

Gry na PS5 Pro i PS5 cierpią z powodu zacinania się VRR, którego nie doświadczono w wersjach na konsolę Xbox

PS5 z telewizorem Sony Bravia (źródło obrazu: Sony, Sony PlayStation)
PS5 z telewizorem Sony Bravia (źródło obrazu: Sony, Sony PlayStation)
Dzięki obsłudze VRR, konsole PlayStation wydają się idealnie pasować do telewizorów o wysokiej częstotliwości odświeżania. Niestety, coraz więcej graczy zauważa zacinanie się obrazu przy aktywnej funkcji. Digital Foundry przetestowało wiele gier na PS5 na różnych wyświetlaczach, aby zbadać ten problem.
Console Gaming Monitor Home Theater

Jedną z zalet nowoczesnych konsol jest ich wsparcie dla Zmiennej częstotliwości odświeżania (VRR). Xbox Series X, PS5 i PS5 Pro wykorzystują tę funkcję, aby zminimalizować rozrywanie ekranu. Niedawno niektórzy gracze PlayStation zaczęli zauważać zacinanie się, które zwykle eliminuje VRR. Aby znaleźć źródło problemu, Digital Foundry przeprowadziło analizę wielu gier i monitorów PS5.

Po zablokowaniu 30 lub 60 klatek na sekundę, każde odchylenie od docelowej liczby klatek na sekundę może być zauważalne dla graczy. VRR utrzymuje płynność rozgrywki w szerokim zakresie klatek na sekundę, nawet przy ustawieniach ustawieniach 120 Hz. Niestety, Digital Foundry napotkało niestabilność w niektórych grach na PS5 20 minut lub dłużej po uruchomieniu. Korzystając z monitora z częstotliwością odświeżania, w analizie zaobserwowano skoki do 120 Hz. Gdy zaczęły się zacinać, powtarzały się mniej więcej raz na osiem sekund.

Test zacinania Digital Foundry PS5/PS5 Pro VRR (źródło obrazu: zrzut ekranu, Digital Foundry YouTube)
Test zacinania Digital Foundry PS5/PS5 Pro VRR (źródło obrazu: zrzut ekranu, Digital Foundry YouTube)

Gracze zgłaszają problem podczas grania w różne tytuły na różnych telewizorach, co powoduje dodatkowe zamieszanie. Digital Foundry ustaliło, że winowajcą są prawdopodobnie konsole PlayStation i ich implementacja VRR. Nie wydaje się, by zacinanie było specyficzne dla niektórych wyświetlaczy. Jednak nie dotyczy to wszystkich gier na PS5. Diablo 4 i Hogwarts Legacy wykazywały zacinanie, podczas gdy Immortals of Aveum i Gran Turismo 7 nie.

Przy identycznych grach wieloplatformowych i konfiguracjach, konsola Xbox Series X wydaje się być odporna na problemy z VRR. Niemniej jednak, niektórzy użytkownicy PlayStation zaprzeczają, jakoby jakikolwiek problem istniał. To sprawia, że gracze zastanawiają się, czy VRR zawodzi tylko na niektórych konsolach PS5 lub PS5 Pro. Albo ich oczy mogą nie wychwytywać nagłych zmian częstotliwości odświeżania.

Na razie jedynym rozwiązaniem problemu jest wyłączenie VRR lub ponowne uruchomienie gry. Jednak tak szczegółowa analiza powinna pomóc Sony w rozwiązywaniu problemów.

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 03 > Gry na PS5 Pro i PS5 cierpią z powodu zacinania się VRR, którego nie doświadczono w wersjach na konsolę Xbox
Adam Corsetti, 2025-03-30 (Update: 2025-03-30)