Jedną z zalet nowoczesnych konsol jest ich wsparcie dla Zmiennej częstotliwości odświeżania (VRR). Xbox Series X, PS5 i PS5 Pro wykorzystują tę funkcję, aby zminimalizować rozrywanie ekranu. Niedawno niektórzy gracze PlayStation zaczęli zauważać zacinanie się, które zwykle eliminuje VRR. Aby znaleźć źródło problemu, Digital Foundry przeprowadziło analizę wielu gier i monitorów PS5.
Po zablokowaniu 30 lub 60 klatek na sekundę, każde odchylenie od docelowej liczby klatek na sekundę może być zauważalne dla graczy. VRR utrzymuje płynność rozgrywki w szerokim zakresie klatek na sekundę, nawet przy ustawieniach ustawieniach 120 Hz. Niestety, Digital Foundry napotkało niestabilność w niektórych grach na PS5 20 minut lub dłużej po uruchomieniu. Korzystając z monitora z częstotliwością odświeżania, w analizie zaobserwowano skoki do 120 Hz. Gdy zaczęły się zacinać, powtarzały się mniej więcej raz na osiem sekund.
Gracze zgłaszają problem podczas grania w różne tytuły na różnych telewizorach, co powoduje dodatkowe zamieszanie. Digital Foundry ustaliło, że winowajcą są prawdopodobnie konsole PlayStation i ich implementacja VRR. Nie wydaje się, by zacinanie było specyficzne dla niektórych wyświetlaczy. Jednak nie dotyczy to wszystkich gier na PS5. Diablo 4 i Hogwarts Legacy wykazywały zacinanie, podczas gdy Immortals of Aveum i Gran Turismo 7 nie.
Przy identycznych grach wieloplatformowych i konfiguracjach, konsola Xbox Series X wydaje się być odporna na problemy z VRR. Niemniej jednak, niektórzy użytkownicy PlayStation zaprzeczają, jakoby jakikolwiek problem istniał. To sprawia, że gracze zastanawiają się, czy VRR zawodzi tylko na niektórych konsolach PS5 lub PS5 Pro. Albo ich oczy mogą nie wychwytywać nagłych zmian częstotliwości odświeżania.
Na razie jedynym rozwiązaniem problemu jest wyłączenie VRR lub ponowne uruchomienie gry. Jednak tak szczegółowa analiza powinna pomóc Sony w rozwiązywaniu problemów.