Hatsumi i Monobanda organizują światową premierę SoulPaint na SXSW 2024 - projekt mapowania ciała VR umożliwiający uczestnikom wyrażanie emocji poprzez sztukę uzdrawiania
Hatsumi i Monobanda zorganizowały światową premierę swojego projektu SoulPaint VR na South by Southwest (SXSW), festiwalu poświęconym technologii, filmowi i nie tylko, który odbył się w Austin w Teksasie od 8 do 16 marca 2024 roku. Projekt bada skrzyżowanie technologii, medycyny i sztuki w wyrażaniu siebie i uzdrawianiu. Dwudziestominutowe doświadczenie VR pozwoliło uczestnikom odkrywać swoje doświadczenia i emocje poprzez mapowanie ciała lub rysowanie portretu ciała jako formę terapii artystycznej.
Mapowanie ciała było wykorzystywane jako metoda komunikowania doświadczeń i postrzegania własnego ciała w medycynie i badaniach już w 1992 roku i zyskało na popularności w ciągu ostatniej dekady. Jest to wyłaniające się podejście do symbolicznego wyrażania siebie, opowiadania osobistych historii oraz odkrywania relacji i emocji, jednocześnie przeciwdziałając wpływowi kolonizacji na opiekę zdrowotną, badania i opowiadanie historii.
Zaletą jest zdolność uczestników do komunikowania się wyraźniej niż wokalizacja i omijania kolonialnych nacisków, aby być wielogłosowym lub autocenzurowanym. Dzieje się tak dlatego, że sztuka i muzyka są bardziej fundamentalne dla ludzkiej egzystencji niż zdolność do dobrej artykulacji, a to pozwala zmarginalizowanym ludziom na ekspresyjne przekazywanie swoich przeżyć bez konieczności sięgania po słownik.
SoulPaint umożliwił uczestnikom malowanie na wirtualnych reprezentacjach samych siebie podczas noszenia zestawów słuchawkowych Meta Quest VR i słuchania narracji aktorki Rosario Dawson. Użytkownicy mogli odkrywać swoje uczucia i bycie w głębszy sposób niż konwencjonalne mapowanie ciała, ponieważ wchodzili w interakcję z własnymi ciałami w czasie rzeczywistym.
Producenci byli w stanie uzyskać cenne informacje zwrotne w celu udoskonalenia przyszłych wersji SoulPaint, ponieważ nadal badają zdolność mapowania ciała VR do tworzenia lepszego życia, podobnie jak muzyka może tworzyć pozytywne zmiany mentalne.
Projekt został sfinansowany przez Unity for Humanity oraz StoryFutures National Centre for Immersive Storytelling z pieniędzy dostarczonych przez UK Research & Innovation. Czytelnicy zainteresowani wykorzystaniem sztuki do leczenia mogą przeczytać o tym w książkach(takich jak ta lub ta dla badaczy w Amazon) lub opracować własne aplikacje VR do leczenia (z zestawem słuchawkowym Meta Quest, Unity3D i książką o programowaniu Unity w Amazon)i książki o programowaniu Un ity na Amazon).