CrossCheck | Hyundai Ioniq 5 vs Ioniq 6 - 3 kluczowe różnice w dwóch skądinąd bardzo podobnych pojazdach
CrossCheck - gdy ścierają się rywale
1. Kupić elektrycznego crossovera czy sedana z szybką skrzynią biegów?
Może się to wydawać oczywistą różnicą, ale ma ona wiele konsekwencji, jeśli chodzi o wrażenia z jazdy i grupę docelową. Zarówno Ioniq 5, jak i Ioniq 6 bazują na platformie E-GMP firmy Hyundai, co oznacza, że większość masy znajduje się dość nisko w podwoziuwyższe nadwozie z pewnością podniesie nieco środek ciężkości. To prawda w przypadku prawie wszystkich SUV-ów i crossoverów, ale wyżej położony środek ciężkości powoduje przechyły nadwozia na zakrętach, zmniejsza precyzję pokonywania zakrętów i stawia większe wymagania elementom zawieszenia.
Oprócz zwinności, kształt pojazdu ma ogromny wpływ na aerodynamikę, która z kolei wpływa na wydajność i zasięg. Doskonałym przykładem są tu wskaźniki zasięgu Hyundai Ioniq 5 i Ioniq 6, przy czym model Ioniq 6 SE o mocy 77,4 kWh https://www.hyundaiusa.com/us/en/vehicles/ioniq-6/se przewyższa model Ioniq 5 SE o tej samej pojemności baterii o 22 km (14 mil), według szacunków Hyundai.
2. Ioniq 5 jest tylko nieznacznie lepiej wyposażony na kempingu
Kupujący mogą zdecydować się na napęd na wszystkie koła zarówno w Hyundai Ioniq 5 i Ioniq 6. System HTRAC AWD w modelu Ioniq jest bardziej ukierunkowany na poprawę osiągów na drodze, ale dzięki mocy 74 kW i 165 kW przekazywanej odpowiednio na przednią i tylną oś oraz systemowi ABD zarządzającemu trakcją od lewej do prawej strony, łatwo wyobrazić sobie, że każdy z modeli Ioniqa będzie się doskonale sprawował w mniej sprzyjającym terenie. Żaden z nich nie będzie się szybko czołgał po skałach - Ioniq 5 ma 15,4 cm (6,1 cala) prześwitu, czyli tylko o ~1 cm (0,6 cala) więcej niż Ioniq 6 - ale niewielka praca w terenie nie powinna być zbyt trudna. Ioniq 5 ma krótsze przednie i tylne zderzaki, co sprawi, że praca w terenie będzie o wiele mniej stresująca.
Bagażnik Ioniqa 5 o pojemności 770 litrów (27,2 stóp sześciennych) - w porównaniu z bagażnikiem Ioniqa 6 o pojemności 317 litrów (11,2 stóp sześciennych) - jest ogromną zaletą, jeśli chodzi o weekendy poza domem. Inną ważną zaletą Ioniqa 5 i 6 podczas biwaku jest funkcja Vehicle-to-Load (V2L), która może dostarczyć do 3,6 kW do urządzeń zewnętrznych poprzez standardowe, trójbiegunowe gniazdo ścienne.
3. Różne samochody dla różnych ludzi za mniej więcej tę samą cenę
Podczas gdy 45.500 dolarów kosztuje podobnie wyposażona wersja SE zarówno w Ioniq 5 jak i 6, Ioniq 5 zaczyna się od niższej ceny, z podstawową wersją SE Standard Range za 41.450 dolarów. Ioniq 5 o wartości 41 450 USD jest jednak dość skromny, z zasięgiem wynoszącym zaledwie 398 km (240 mil) i pojedynczym silnikiem o mocy 125 kW na tylnej osi. Niższy próg wejścia Ioniq 5 wskazuje, że pojazd jest skierowany do szerszego grona nabywców SUV-ów.
Ceny modeli Ioniq 5 i Ioniq 6 są dość zbliżone - ceny wersji Limited zaczynają się od 52 600 USD, ale decyzje stylistyczne wskazują, że są one skierowane do różnych nabywców. Minimalistyczna stylizacja, pikselowe oświetlenie i ostre linie nadwozia sprawiają, że Ioniq 5 to wciąż tylko praktyczny, kompaktowy SUV. Z drugiej strony, Ioniq 6 wydaje się być skierowany do bardziej wybiegającej w przyszłość publiczności, z podwójnymi spojlerami, kontrowersyjnym designem swept i kamerami cofania (przynajmniej w UE). Dla wielu osób Ioniq 5 będzie stylowym i praktycznym wejściem na rynek elektryczny - pojazdem, który odbiega od normy na tyle, że tylko raz na jakiś czas przypomni sobie o jego elektrycznych podstawach. Z kolei Ioniq 6 to głośna proklamacja elektryfikacji, w której niewiele rzeczy nie wyróżnia się nawet po chwili oględzin.
Nawet najlepsze samochody mają opony, które trzeba napompować. Złap HOTO Tire Inflator Portable Air Compressor, dostępny na Amazon.