CES 2024 | Hyundai S-A2 eVTOL jest tak cichy jak zmywarka do naczyń
Zaledwie cztery lata temu Hyundai współpracował z Uberem w celu uruchomienia usługi współdzielenia przejazdów z powietrza. Jednak podobnie jak w przypadku reszty branży taksówek powietrznych, współpraca osiągnęła impas, co spowodowało, że Hyundai zrezygnował z S-A1.
Przenosząc się do CES 2024, Supernal, dział mobilności powietrznej Hyundaia, właśnie zaprezentował nową iterację swojej koncepcji elektrycznego pionowego startu i lądowania (eVTOL). Najnowszy prototyp samolotu został ochrzczony mianem S-A2 i charakteryzuje się ulepszoną konstrukcją i dynamiką lotniczą. Będzie on jednak gotowy do produkcji dopiero w 2028 roku.
S-A2 to pięciomiejscowy samolot z kabiną typu snub-nosed, podobny do S-A1, a właściwie do większości innych prototypów eVTOL. Na skrzydłach zamontowano osiem odchylanych wirników: cztery z przodu do podciągania samolotu i cztery z tyłu, aby zapewnić siłę pchającą. Supernal reklamuje to podejście jako"kinetyczny puryzm", ale ponieważ prototyp S-A2 nie jest jeszcze funkcjonalny (jeszcze?), okaże się, jak dobrze działa to w praktyce.
Według Jaiwona Shina, CEO Supernal, samolot powinien być w stanie pracować"tak cicho jak zmywarka do naczyń". Oznacza to maksymalne zakłócenia na poziomie 65 dB podczas startu i lądowania, które powinny być jeszcze cichsze - maksymalnie 45 dB - podczas lotu poziomego z maksymalną prędkością 120 mil na godzinę. Dla porównania, dzisiejszy start helikoptera jest o co najmniej czterdzieści decybeli głośniejszy.
Ze względu na ograniczenia baterii, samolot Supernal osiąga maksymalną wysokość 1500 stóp i nie może podróżować dalej niż 45 mil. Ograniczenia te stawiają go w tyle za konkurencyjnymi firmami eVTOL, takimi jak Archer czy Wiskktóre są zdecydowane rozpocząć produkcję w 2025 roku, trzy lata przed Supernal.
W przeciwieństwie do pojazdów elektrycznych, gdzie mniejsze firmy mogą wprowadzić nowy pojazd od koncepcji do produkcji w ciągu kilku lat w ciągu kilku lat, samoloty eVTOL potrzebują znacznie więcej czasu, aby uzyskać zgodę organów regulacyjnych. Zdolności Hyundaia w zakresie produkcji samochodów mogą zapewnić Supernal przewagę produkcyjną, ale nie oznacza to, że S-A2 będzie miał łatwiej z FAA.
FAA wymaga certyfikacji typu i produkcji, zanim firma otrzyma pozwolenie na masową produkcję jakiegokolwiek samolotu, a także dalszej certyfikacji w celu uzyskania licencji na loty komercyjne. Biorąc to pod uwagę, być może szacunki Supernal na 2028 rok są bardziej sensowne niż bardziej optymistyczne daty produkcji konkurentów.
Proszę kupić ładowarkęMUETUX poziomu 1 i 2 EV za 36% zniżki na Amazon.