Hyundai reveals Ioniq 5 N with 650 hp boost, software cornering magic, and fresh, aggressive styling ↺
Choć może nie jest to najmniejszy samochód w okolicy, nowy, efektowny Ioniq 5 N firmy Hyundai jest tak bliski wysokowydajnemu elektrycznemu hot hatchowi, jaki widzieliśmy w rzeczywistości, chociaż Renault 5 EV ma się pojawić w ciągu najbliższego roku. Debiutujący na tegorocznym Goodwood Festival of Speed, Hyundai dokonał kilku kluczowych zmian w swoim skromnym elektrycznym crossoverze, aby nadać mu kształt wyczynowego hot hatcha. Co ciekawe, Hyundai zdecydował się również na włączenie symulowanej ośmiobiegowej dwusprzęgłowej skrzyni biegów w Ioniq 5 N, aby wrażenia z jazdy były bardziej wciągające niż w przypadku zwykłego pojazdu elektrycznego.
Włączenie symulowanej ośmiobiegowej skrzyni biegów może dać wyobrażenie o tym, do czego Hyundai dąży w Ioniq 5 N - nie chodzi o pełne osiągi, ale o dużo osiągów z potężną frajdą z jazdy.
Na początek Hyundai zmodernizował dwusilnikowy elektryczny układ napędowy, aby generował 226 KM na przednią oś i 282 KM na tylną oś, co daje łącznie 609 KM, z możliwością zwiększenia mocy do 650 KM za pomocą przycisku N Grin Boost. Cała ta moc eAWD skutkuje czasem 0-100 km/h (0-62 mph) wynoszącym zaledwie 3,4 sekundy, podczas gdy prędkość maksymalna wzrasta do przyzwoitych 260 km/h (~162 mph).
Hyundai nie tylko zmodernizował silniki i akumulator w Ioniq 5 i dodał "N" do etykiety. Zamiast tego koreańska marka wprowadziła szereg zmian w podwoziu, układzie kierowniczym, układzie hamulcowym i oprogramowaniu, aby powiązać to wszystko razem. Na przykład Hyundai wzmocnił podwozie, a także silnik, kolumnę kierownicy i mocowania akumulatora pojazdu, aby cały pakiet był sztywniejszy i bardziej responsywny. Układ kierowniczy został również zmodernizowany do układu R-MDPS (Rack-Mounted Motor-Driven Power Steering) z "wyższym przełożeniem układu kierowniczego i ulepszonym sprzężeniem zwrotnym momentu obrotowego", aby zapewnić większą przyjemność z jazdy i wyścigów torowych.
Wraz z ulepszonym sprzętem, Hyundai wprowadził wiele sztuczek programowych, w tym Pedał N Hyundaia, który wykorzystuje silniki w pojeździe do zmiany momentu obrotowego i masy w całym samochodzie, umożliwiając szybkie, responsywne skręcanie i ostre prowadzenie. Z mniej poważnej strony, Ioniq 5 N wykorzystuje również swoje silniki elektryczne i inteligentne oprogramowanie, aby włączyć funkcję N Drift Optimizer, która pomaga kierowcom kopać pojazd na boki, gdy zajdzie taka potrzeba. Biorąc pod uwagę, że jest to pojazd elektryczny, Ioniq 5 N posiada również e-LSD (elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu) na tylnej osi oraz regulowany, w pełni zmienny rozdział momentu obrotowego w celu zapewnienia mocnego dostarczania mocy.
Hyundai twierdzi, że Ioniq 5 N może naładować swój akumulator o pojemności 86 kWh z 10% do 80% w zaledwie 18 minut, dzięki szybkiemu ładowaniu prądem stałym o mocy 350 kW. Hyundai nie potwierdził jeszcze żadnych cen ani regionalnej dostępności modelu Ioniq 5 N, ale z pewnością będzie on kosztował sporo grosza, a niektóre witryny szacują, że będzie kosztował nawet 63 000 USD.
Kup ładowarkę do pojazdów elektrycznych EMPORIA 48 Amp Level 2 Indoor/Outdoor na Amazon.