Innowacyjny system EV firmy Deogam odzyskuje zmarnowaną energię, zwiększając zasięg o 10 procent
Południowokoreańska firma technologiczna Deogam opracowała przełomowy system recyklingu elektrycznego, który zwiększa zasięg pojazdów elektrycznych nawet o 10 procent poprzez wychwytywanie energii harmonicznej. System wykorzystuje rdzeń energetyczny w kształcie toroidu do wychwytywania fal elektromagnetycznych generowanych podczas pracy pojazdu, przekształcając je w użyteczną energię elektryczną.
Technologia ta rozwiązuje duży problem w pojazdach elektrycznych, w których energia jest tracona podczas konwersji z prądu stałego na prąd przemienny, co jest niezbędne dla układu napędowego pojazdu. Rozwiązanie Deogam obejmuje konwerter Buck & Boost, który utrzymuje płynną i stabilną konwersję energii, nawet przy dużych wahaniach napięcia wejściowego.
Wewnętrzne testy wykazały, że system może odzyskać do 18 procent energii utraconej przez harmoniczne podczas jazdy pojazdu. W przypadku elektrycznych taksówek przekłada się to na około 700 000 KRW (około 500 USD) oszczędności rocznie na kosztach utrzymania. Instalacja systemu kosztuje około 1000 USD na pojazd, ale dzięki oszczędności energii koszt ten może zwrócić się w ciągu około 18 miesięcy.
Deogam nawiązał współpracę z Kakao Mobility, aby wprowadzić tę technologię do elektrycznych taksówek. Pierwsze wdrożenie odbędzie się w Jeju w kwietniu 2025 r. i obejmie 500 elektrycznych taksówek. Firma planuje zwiększyć swoją obecność w przestrzeni pojazdów użytkowych, zanim zacznie eksplorować prywatny rynek pojazdów elektrycznych.
Potencjalne korzyści dla środowiska są ogromne. Gdyby system ten został zastosowany w 14 milionach pojazdów elektrycznych poruszających się obecnie po drogach na całym świecie, pozwoliłoby to zaoszczędzić około 3 577 000 megawatogodzin energii rocznie - tyle, ile produkuje 10 elektrowni jądrowych. Mogłoby to również zmniejszyć emisję CO2 o około 6 700 ton rocznie.
Dyrektor generalny Kim Jin-wook koncentruje się na dalszym ulepszaniu systemu, planując zwiększenie zasięgu do 15%. Deogam przygotowuje się do zaprezentowania swoich postępów na targach CES 2025 w Las Vegas, gdzie przedstawi wyniki testów terenowych i przedstawi swoje plany ekspansji na rynki takie jak Niemcy, Norwegia i główne miasta USA.
Deogam ma nadzieję wprowadzić tę technologię do autobusów elektrycznych do 2030 roku. System zacznie również gromadzić dane w czasie rzeczywistym na temat zużycia energii z akumulatora, silnika i odzyskanej energii, aby precyzyjnie dostroić odzyskiwanie energii w oparciu o sposób prowadzenia pojazdu.
Źródło(a)
InterestingEngineering (w języku angielskim)