Intel: układy graficzne 11. generacji
Tytułowa nowość, układy graficzne 11. generacji, to kolejna porcja informacji przekazanych w ramach Architecture Day 2018. Od razu dodam, że jednostki GPU obecne w procesorach Skylake to Gen 9 a mikroarchitektury Kaby Lake i Coffee Lake wykorzystują iGPU Gen 9.5. Gen 10 pomijamy, bo przypada na mikroarchitekturę Cannon Lake (nie ma takich procesorów ze zintegrowanym układem grafiki).
Postęp jest znaczący i dobrze oddany choćby przez zwiększoną liczbę jednostek wykonawczych (jest ich 64 w Gen 11 na tle 24 w Gen 9.5). Jedna taka jednostka obsługuje siedem wątków (bez zmian na tle Gen 9.5). Aby obsłużyć tak rozbudowany system, zdecydowano się na zwiększenie pamięci podręcznej trzeciego poziomu (L3) do 3 MB (cztery razy więcej, niż w Gen 9.5).
Kolejna nowość to tile-based rendering, czyli rozwiązanie zaadaptowane przez firmę Nvidia w 2014 roku a przez techników AMD w roku 2017. Inna nowinka zainspirowana przez konkurencję nosi nazwę Coarse Pixel Shading i jest odpowiednikiem Variable Pixel Shading w produktach firmy Nvidia.
Można tak jeszcze długo wymieniać. Zakończę tym, że potwierdzono obsługę VESA Adaptive-Sync, monitorów wysokiej rozdzielczości i funkcji HDR (high-dynamic-range).
Źródło: AnandTech