Inteligentna rękawica gra na pianinie i w gry komputerowe
Interfejs człowiek-maszyna byłby właściwym określeniem dla nowo opracowanej rękawicy. Nie przenosi ona po prostu ruchów z jednej ręki do rzeczywistości wirtualnej, a w wersji luksusowej może nawet dostarczać informacji zwrotnych.
Technologia zaprezentowana przez grupę badawczą z MIT jest produkowana i dostosowywana specjalnie dla każdej osoby. Dzięki specjalnemu procesowi drukowania, procedura ma trwać zaledwie 10 minut.
W rzeczywistości prawdziwa konfiguracja jest przeprowadzana dopiero później, co oczywiście wiąże się z uczeniem maszynowym. Dzięki sztucznej inteligencji ruchy i haptyka są przenoszone za pomocą czujników między różnymi rękami, a także różnymi wrażliwościami.
W bardziej zabawnych demonstracjach sekwencja ruchów do gry na pianinie była przekazywana od doświadczonego muzyka do początkującego. Gracze komputerowi bez doświadczenia mogli również opanować grę, przekazując im ruchy za pośrednictwem rękawicy.
Praktyczne zastosowanie tego jest nieistotne, chodzi o zasadę. Ale robi się naprawdę ekscytująco, gdy robotyczne ramię, które jest połączone tylko za pośrednictwem wideo, naśladuje ruch wykonywany za pomocą inteligentnej rękawicy.
Jeśli następnie pojawi się informacja zwrotna dotycząca oporu, który można wyczuć, ujawni się prawdziwy potencjał inteligentnego wynalazku.
Zaczyna się od szkolenia przyszłych pilotów lub chirurgów, aby nauczyć sekwencji ruchów i wyczucia maszyn, a nawet ludzkiej tkanki.
Rozciąga się na wykorzystanie tych robotów w niegościnnych środowiskach, czy to w demontowanym reaktorze jądrowym, czy w wielkim piecu.
Wreszcie, możliwe byłoby nawet przeprowadzenie operacji przy użyciu ramienia robota, a być może nawet personelu medycznego. Jednak sam specjalista siedzi daleko, ale nadal może działać dzięki inteligentnej rękawicy i doskonale skoordynowanej informacji zwrotnej - o ile sieć komórkowa jest stabilna.
Przed nami jeszcze wiele ulepszeń i dalszych prac rozwojowych. Jednak połączenie idealnie dopasowanej rękawicy z czujnikami i sztuczną inteligencją w celu optymalnej transmisji haptyki przeszło już pierwszy test:
Zrobotyzowana ręka była w stanie prawidłowo rozróżnić rodzaje chleba tylko na podstawie wyczucia. Jeśli to nic takiego.