Notebookcheck Logo

Jony Ive chciał połączyć modele MacBook Air i Pro w jeden projekt MacBooka

Jony Ive chciał skrzyżować MacBooka Pro (na zdjęciu) z MacBookiem Air. (Zdjęcie: Apple)
Jony Ive chciał skrzyżować MacBooka Pro (na zdjęciu) z MacBookiem Air. (Zdjęcie: Apple)
Przed odejściem z Apple, Jony Ive planował zaprojektować jednego MacBooka Pro, łącząc modele Air i Pro w jedno urządzenie. Historia ta wyszła na jaw dzięki uprzejmości znanego, obecnie emerytowanego, dziennikarza zajmującego się technologiami konsumenckimi, Walta Mossberga.
Apple Laptop / Notebook MacBook

Wysoko ceniony, a obecnie emerytowany dziennikarz technologiczny Walt Mossberg ujawnił w odcinku The Vergecast, że Jony Ive planował połączyć modele MacBook Air i MacBook Pro w jedną linię produktów. Chociaż Mossberg był w stanie odnieść się tylko do jednego nienazwanego źródła w Apple, które opowiedziało mu tę historię, twierdzi, że źródło to było dość wysoko postawione w Apple i pracowało w zespołach produktowych. Apple Dokładny harmonogram, kiedy ta przewidywana fuzja linii produktów Macbook miałaby mieć miejsce, ale wydaje się, że czas mógłby potencjalnie zbiec się z premierą pierwszych krzemowych MacBooków Applepod koniec 2020 roku, gdyby Ive postawił na swoim.

Historia ta jest wiarygodna z wielu powodów, w tym z faktu, że Ive był dobrze znany ze swojej filozofii "cienkich innowacji" - czasami prawdopodobnie kosztem praktyczności. Kiedy Apple wprowadził na rynek 12-calowy MacBook Retina w 2015 roku, firma reklamowała go jako "przyszłość MacBooka" Był to najlepszy ultraprzenośny komputer na rynku w tamtym czasie, a także najcieńszy i najlżejszy MacBook w historii o grubości zaledwie 0,52 cala (13,1 mm) i wadze zaledwie 2,03 funta (0,92 kg). Jednak jego Intel Core M pobierał zaledwie 5 W, ale jego moc była niewystarczająca, a samo urządzenie było bardzo drogie. Apple ostatecznie go usunął, nie dając mu nawet możliwości aktualizacji.

Według Mossberga, pojedyncza linia MacBooków Ive'a miała na celu realizację wizji zawartej w 12-calowym MacBooku. Mówi się, że Ive chciał, aby ten nowy połączony MacBook był cienki i lekki, ale także z wydajnością MacBooka Pro. Choć było to niemożliwe w przypadku układów Intela, Apple już od jakiegoś czasu przygotowywał układy krzemowe dla swoich komputerów Mac i MacBooków, a plotki o MacBooku z procesorem Apple A5 pojawiły się po raz pierwszy w 2011 roku zanim Steve Jobs zmarł w tym samym roku.

Jednak między 2015 r. a premierą MacBooka Air i Pro z procesorem M1 w 2020 r., Apple złapał wiele krytyki za swoje macBook Pro 2016 z 2016 roku. Zostały one skrytykowane za podatność na poważne dławienie procesora, zbyt duże poleganie wyłącznie na portach USB-C (co wymagało użycia kluczy adaptera portów) oraz ich nieudane ultra-niskoprofilowe klawiatury motylkowe, które rutynowo utknęły i wymagały wymiany. Według Mossberga, doszło do dużej wewnętrznej walki między zespołem projektowym Ive'a a zespołami produktowymi i marketingowymi, które nie chciały, aby AppleMacBook Pro i MacBook Air zostały połączone w jedną linię produktów. Air od dawna był Applenajlepiej sprzedającą się linią MacBooków, a modele MacBook Pro również dobrze się sprzedawały.

Jak możemy teraz wyraźnie zobaczyć, Ive ostatecznie przegrał tę bitwę, a Apple wprowadził na rynek zupełnie nowy produkt M1 co dziwne, w swoich starszych 13-calowych MacBookach Air i MacBookach Pro, gdzie można było się spodziewać, że Apple zaprezentuje nowe MacBooki (lub MacBooki?) w zupełnie nowym designie. To rzeczywiście mógł być plan Ive'a, zgodnie z historią Walta Mossberga o połączeniu linii MacBook Air i MacBook Pro, ponieważ krzem Applemógł bardzo dobrze umożliwić taki MacBook (nie-Air, nie-Pro). Mogłoby to również wyjaśniać, dlaczego Apple wprowadził swój nowy, wiodący w swojej klasie krzem w starszych modelach MacBooków, ponieważ rzekome podejście do jednego modelu MacBooka zostało odrzucone.

Dopiero rok po premierze pierwszych MacBooków M1, Apple wprowadził na rynek zupełnie nowy model M1 Pro i M1 Max 14-calowy i 16-calowy MacBook Pro w październiku 2021 roku. Zostały one dobrze przyjęte zarówno przez fanów Apple, jak i krytyków i były postrzegane jako, pod wieloma względami, reakcja na poprzednią generację modeli MacBook Pro wprowadzonych po raz pierwszy w 2016 roku. W rzeczywistości, zamiast być cieńszymi, na co z łatwością pozwoliłby nowy krzem Apple, nowe modele były nieco grubsze, zapewniając dużą przestrzeń termiczną, ponownie wprowadzono port HDMI i ładowanie MagSafe, zrezygnowano z paska Touch Bar i ponownie wprowadzono tradycyjne klawiatury z mechanizmem nożycowym. Całkowicie nowy MacBook Air został wprowadzony na rynek pełne 18 miesięcy po premierze pierwszych MacBooków z procesorem M1 w czerwcu 2022 roku, debiutując z Apple's Krzem M2 na pokładzie.

Historia Mossberga jest z pewnością interesująca, nowe 14-calowe i 16-calowe MacBooki Pro prawdopodobnie stanowią odrzucenie podejścia projektowego i inżynieryjnego Apple podjętego przez Ive'a w przypadku nękanej problemami serii MacBook Pro wprowadzonej w 2016 roku. Jak wiemy, Ive opuścił Apple w 2019 roku - rok przed wprowadzeniem na rynek pierwszych krzemowych MacBooków Apple - chociaż kontynuował konsultacje dla Apple do lipca 2022 roku. Prawdopodobnie ostatnimi produktami Apple, które noszą DNA projektowe Ive'a, są Apple Watch Ultra, podczas gdy podobno przyczynił się on również do zaprojektowania Vision Pro.

OdcinekVergecast jest połączony poniżej. Ciekawie jest usłyszeć, jak Mossberg opowiada tę historię, wraz z przemyśleniami na temat 40. rocznicy Maca i tego, jak zdefiniował on nowoczesne komputery osobiste, jakie znamy dzisiaj. Został również zapytany o swoje przemyślenia na temat Vision Pro i wizji Applejako potencjalnego nowego paradygmatu komputerowego, który pewnego dnia mógłby zastąpić Maca, a nawet iPhone'a. W tym temacie, a także w temacie Tima Cooka, Mossberg jest zauważalnie mniej entuzjastyczny. O Timie Cooku mówi, że spotkał go kilka razy i mówi, że chociaż jest miłym i inteligentnym facetem (a Apple odnosi większe sukcesy niż kiedykolwiek wcześniej), ubolewa - podobnie jak Jobs w biografii Isaacsona - że Cook "nie jest facetem od produktów"

Czy chcieliby Państwo, aby modele MacBook Air i MacBook Pro zostały połączone w jedną linię MacBooków, tak jak wyobrażał to sobie Ive? Proszę dać nam znać w komentarzach.

M2 MacBook Air. (Zdjęcie: Apple)
M2 MacBook Air. (Zdjęcie: Apple)
MacBook Pro M3. (Zdjęcie: Apple)
MacBook Pro M3. (Zdjęcie: Apple)

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2024 01 > Jony Ive chciał połączyć modele MacBook Air i Pro w jeden projekt MacBooka
Sanjiv Sathiah, 2024-01-29 (Update: 2024-01-29)