Kanada pozywa Google za antykonkurencyjne praktyki w reklamie internetowej
Kanadyjski Urząd Ochrony Konkurencji poinformował o rozpoczęciu postępowania przeciwko Google za domniemane zachowania antykonkurencyjne w sektorze technologii reklamowych online, po dochodzeniu prowadzonym od 2016 roku. W komunikacie prasowym Biuro ogłosiło złożenie wniosku do Sądu Ochrony Konkurencji, starając się zająć tym, co określa jako nadużywanie przez Google dominującej pozycji na rynku reklamy cyfrowej.
Dochodzenie koncentruje się na postępowaniu Google w obszarze technologii reklamowych, gdzie jest największym dostawcą usług ułatwiających kupowanie i sprzedawanie reklam internetowych reklam online. Biuro twierdzi, że postępowanie Google szkodzi konkurencji, zmuszając wydawców, reklamodawców i innych uczestników rynku do korzystania z własnego pakietu technologii reklamowych.
Pakiet ten, znany jako ad tech stack, to zestaw narzędzi umożliwiających zautomatyzowane kupowanie i sprzedawanie reklam online. Według Biura, strategia Google skutecznie utrudniała konkurentom wejście na rynek lub konkurowanie na równych warunkach, zakłócając proces konkurencji i skutkując wyższymi cenami, mniejszym wyborem i mniejszą innowacyjnością na rynku reklamy internetowej.
Agencja stwierdziła, że amerykańska firma zaangażowała się w kilka praktyk antykonkurencyjnych, w tym bezprawnie powiązała ze sobą różne produkty reklamowe, aby wzmocnić swoją dominację na rynku. Obejmuje to preferencyjny dostęp do zasobów reklamowych za pośrednictwem własnych narzędzi, podcinanie konkurencji poprzez oferowanie ujemnych marż i narzucanie restrykcyjnych warunków, które ograniczały zdolność wydawców do skutecznego korzystania z konkurencyjnych narzędzi ad tech.
Aby rozwiać te obawy, Biuro domaga się kilku środków zaradczych poprzez złożenie wniosku do Sądu Ochrony Konkurencji. Wśród swoich żądań Biuro wzywa Google do sprzedaży dwóch kluczowych narzędzi ad tech w celu przywrócenia konkurencji na rynku. Biuro domaga się również kar finansowych, aby zachęcić do przestrzegania kanadyjskich przepisów dotyczących konkurencji oraz nakazu sądowego, aby uniemożliwić Google kontynuowanie rzekomo antykonkurencyjnych praktyk. Ostateczna decyzja w sprawie tych wniosków będzie należeć do Trybunału Konkurencji, który oceni wniosek w odpowiednim czasie.
Biuro bada postępowanie Google od co najmniej 2016 roku, kiedy to po raz pierwszy zgłosiło obawy dotyczące praktyk antykonkurencyjnych związanych z wyszukiwaniem i reklamą online, i pojawia się w czasie rosnącej globalnej kontroli firm Big Tech, ponieważ organy regulacyjne w wielu krajach badają, czy dominujący gracze, tacy jak Google, Facebook i Amazon, angażują się w zachowania, które szkodzą konsumentom i tłumią konkurencję.
Źródło(a)
Kanadyjski Urząd Ochrony Konkurencji (W języku angielskim)