Kolejne usprawnienie akumulatorów Li-ion
W tytułowym zagadnieniu chodzi o nowe materiały elektrodowe, które opracowano na University College Cork w Irlandii. Opierają się one o tlenki wolframu niobu (Nb16W5O55 i Nb18W16O93) w miejsce do tej pory stosowanych anod (Li4Ti5O12 i LiMn2O4; tlenek tytanianu litu i tlenek manganu litu).
Tak jak we wcześniej opisanym przeze mnie rozwiązaniu wykorzystującym krzem, chodzi tutaj o zastąpienie grafitu (od dawna wiadomo, że jest wąskim gardłem akumulatorów litowo-jonowych). Zastosowanie anody nowego typu otwiera drzwi do bardzo szybkiego ładowania akumulatorów w samochodach, laptopach czy smartfonach.
Ładowanie w minutę nie ogranicza się jednak do zasilanego w danej chwili urządzenia. Dostosowana musi być także infrastruktura - ładowarka w tej czy innej formie.
Od twórców rozwiązania można dowiedzieć się jeszcze tyle, że ich patent widzą obok dotychczasowych rozwiązań a nie jako ich zastępstwo. W samochodzie elektrycznym tytułowa nowość nadaje się do wykorzystania w systemie odzyskującym energię z hamowania i jej wykorzystywania do przyśpieszeń na krótkich dystansach (mały rozmiar akumulatora, ale gorsza relacja pojemności do masy). Całą resztę musiałby zaś obsługiwać do tej pory wykorzystywany akumulator z anodą grafitową (większa pojemność, przeliczając masę akumulatora).
Źródło: Chemistry World