Nvidia opublikowała na stronie nową wersję beta swojego zestawu RTX, który zawiera "Neural Rendering", a tym samym oferuje wgląd w potencjalną przyszłość gier. DLSS już teraz wykorzystuje sztuczną inteligencję do skalowania gier do wyższych rozdzielczości i generowania trzech dodatkowych klatek na sekundę, ale nadchodzące shadery AI firmy Nvidia idą o krok dalej.
Jedną z najważniejszych funkcji sztucznej inteligencji jest RTX Neural Materials. Technologia ta wykorzystuje sztuczną inteligencję do kompresji złożonych materiałów i pozwala na ich renderowanie do pięciu razy szybciej, co oznacza, że gry mogą polegać na znacznie bardziej szczegółowych zasobach. Co więcej, RTX Mega Geometry przelicza geometrię obiektów w czasie rzeczywistym, aby umożliwić śledzenie ścieżek w wyższej rozdzielczości, a tym samym bardziej realistyczne oświetlenie.
Z kolei RTX Neural Texture Compression zaprojektowano z myślą o kompresji tysięcy tekstur w czasie krótszym niż minuta. Może to zmniejszyć zużycie pamięci graficznej do jednej siódmej w porównaniu do konwencjonalnie skompresowanych tekstur o tej samej jakości.
Do 96% mniejsze zużycie pamięci VRAM kosztem wydajności
Wbudowane wideo od Compusemble prezentuje RTX Neural Texture Compression w akcji i ilustruje, że kompresja oparta na sztucznej inteligencji może skutecznie zmniejszyć ilość zajmowanej pamięci przez model 1440p nawet o 96% w porównaniu do tekstury referencyjnej. Średnia liczba klatek na sekundę spada jednak o 5,6%, ponieważ kompresja tekstur wymaga pewnej wydajności obliczeniowej. W wyższych rozdzielczościach różnica w wydajności jest jeszcze większa. W przypadku tekstur 4K średnia liczba klatek na sekundę na karcie Nvidia GeForce RTX 4090 spada niemal o połowę.
Niemniej jednak, w grach, które zauważalnie cierpią z powodu bardzo ograniczonej pamięci VRAM procesorów graficznych, takich jak GeForce RTX 4060(od 299 USD na Amazon), ta kompresja tekstur może prowadzić do znacznie wyższej liczby klatek na sekundę. Ponieważ Neural Texture Compression jest obliczana przez rdzenie tensorowe, wydajność powinna być lepsza na kartach graficznych GeForce RTX 5000 w porównaniu do starszych GPU.
RTX Neural Faces może sprawić, że cyfrowe postacie ludzkie będą bardziej realistyczne
Kolejnym celem zestawu RTX firmy Nvidia jest uczynienie ludzkich postaci w grach tak realistycznymi, że będą niemal nie do odróżnienia od prawdziwych ludzi. Aby to osiągnąć, Nvidia łączy dane rastrowe twarzy ze zdjęć lub obrazów generowanych przez sztuczną inteligencję z danymi ruchu 3D, aby stworzyć jak najbardziej realistyczny model. Według Nvidii, trening takiego modelu wymaga tysięcy zdjęć prawdziwej osoby, pod każdym kątem i z każdą emocją, którą należy później odtworzyć.