Krwawa łaźnia GPU z mniej niż 12 GB VRAM: Indiana Jones i Wielki Krąg miażdży karty takie jak RTX 4060/Ti
W ciągu ostatnich kilku lat stawało się coraz bardziej jasne, że karty o pojemności 8 GB, takie jak RTX 4060 i RX 7600, nie wystarczą do gier AAA w najbliższej przyszłości. Przekonaliśmy się o tym wraz z premierą The Last of Us Part 2 na PC, a teraz widzimy to na przykładzie Indiana Jones and the Great Circle.
Podczas gdy Indiana Jones and the Great Circle przyciąga pozytywną uwagę mediów (proszę sprawdzić naszą recenzję) i fanów, gra stanowi kolejny przykład na to, dlaczego AMD i Nvidia powinny odejść od kart 8 GB. Według benchmarków Computer Base, gra potrzebuje więcej niż 8 GB pamięci VRAM, aby działać płynnie w rozdzielczości FHD, jeśli planują Państwo korzystać ze średniej lub wyższej grafiki.
Wydajność w Indiana Jones and the Great Circle
Zaczynając od wydajności gry przy FHD z ustawieniami "Hyper" i włączonym RT, Computer Base donosi że karty 8 GB, takie jak RTX 4060 i RTX 3060 Ti nie są w stanie nawet utrzymać średniego poziomu 30 FPS przy fatalnym poziomie 1% poniżej 20 FPS. To samo dotyczy z grubsza kart RX 7600 i RTX 4060 Ti 8 GBoba GPU oferują średnio tylko 30 FPS, ale RTX 4060 Ti zmaga się z 1% spadkami wynoszącymi około 18 FPS, podczas gdy RX 7600 zarządza nieco wyższym 25 FPS.
Efekt ograniczonej pamięci VRAM jest wyraźnie widoczny w przypadku RTX 3080 i RX 6700 XT. Podczas gdy oba GPU mieszczą się w tej samej klasie wydajności na papierze, to RX 6700 XT radzi sobie prawie 2x lepiej z 1% spadkami, które są ponad 2x wyższe niż w przypadku RTX 3080.
Dlaczego więc RTX 3080, który ma większą wydajność rasteryzacji i RT niż RX 6700 XT, radzi sobie znacznie gorzej? Odpowiedź leży w tym, że RX 6700 XT ma o 2 GB więcej pamięci VRAM w porównaniu do 10 GB bufora RTX 3080. To samo odnosi się do Arc A770 (16 GB) który radzi sobie lepiej niż RTX 4060 Ti (8 GB), mimo że jest wolniejszy.
Wreszcie, w miarę jak gry stają się coraz bardziej zaawansowane graficznie z teksturami o wyższej wierności i RT, sytuacja będzie się pogarszać dla kart <12 GB VRAM. W związku z tym mamy nadzieję, że karty Nvidia i AMD RTX 50 i RDNA 4 zaczynają się od co najmniej 12 GB, a nie od przerażających 8 GB, które widzieliśmy w tej generacji.