Linux desktop nadal rośnie z czteroprocentowym udziałem w rynku
System operacyjny Linux system operacyjny Linux i ogólnie open source tworzą szkielet Internetu, ale Linux nie był jeszcze w stanie ugruntować swojej pozycji na komputerach stacjonarnych. Jednak w lutym tego roku, Statcounterstrona internetowa zliczająca ruch internetowy, po raz pierwszy poinformowała, że darmowy system operacyjny osiągnął nieco ponad 4%, w porównaniu do 3,77% dla Linuksa w styczniu 2024 roku. Dane za marzec 2024 r. są już dostępne, a Linux również wylądował powyżej 4% na Statcounter.com w zeszłym miesiącu.
Jeśli uwzględnić Chrome OS, który jest technicznie pochodną Linuksa, to w marcu osiągnął nawet 6,32% (Linux: 4,05%, Chrome OS: 2,27%). Windows utrzymał się w zeszłym miesiącu na poziomie ponad 72%, z lekką tendencją wzrostową, podczas gdy macOS stracił prawie punkt procentowy w porównaniu do lutego, lądując na poziomie 14,68%. Oczywiście należy zauważyć, że chociaż Statcounter ma dużą próbę ze względu na śledzenie ponad 1,5 miliona stron internetowych na całym świecie, dane te należy nadal postrzegać jedynie jako trendy.
Oprócz ciągłego rozwoju dwóch "dużych" linuksowych środowisk graficznych GNOME i KDE, Valve również powinno być postrzegane jako czynnik w trendzie wzrostowym: Steam Deck Valve pojawił się na początku 2022 roku, opierając się na Linuksie z warstwą kompatybilności Proton, aby wiele gier Windows działało na handheldach. A w 2023 roku, drugim roku po wydaniu Steam Deck, Linux wzrósł o cały punkt procentowy (za pośrednictwem ComputerBase).
Tak więc w tym roku, jak ma to miejsce od ponad 30 lat, pojawia się pytanie: Czy rok 2024 będzie rokiem pulpitu Linux? Szybki rozwój związany z wykorzystaniem technologii wyświetlania Wayland w połączeniu z rosnącym wsparciem finansowym ze strony https://foundation.gnome.org/2023/11/09/gnome-recognized-as-public-interest-infrastructure/może jeszcze bardziej wzmocnić trend wzrostowy wolnego systemu operacyjnego.