Notebookcheck Logo

Lista nieudanych startupów EV rośnie, gdy Canoo składa wniosek o ogłoszenie upadłości i kończy działalność

Canoo upada z zaledwie 50 tysiącami dolarów w aktywach i 50 milionami dolarów długu (źródło obrazu: Canoo)
Canoo upada z zaledwie 50 tysiącami dolarów w aktywach i 50 milionami dolarów długu (źródło obrazu: Canoo)
Canoo, startup zajmujący się pojazdami elektrycznymi, złożył wniosek o ogłoszenie upadłości na podstawie rozdziału 7 i zaprzestał działalności, powołując się na aktywa o wartości poniżej 50 000 USD wobec zobowiązań sięgających 50 milionów USD. Pomimo początkowych obietnic i partnerstwa z dużymi organizacjami, firma zmagała się ze strategicznymi zmianami, kwestiami finansowania i wyzwaniami związanymi z zarządzaniem.
E-Mobility Fail

Startup pojazdów elektrycznych Canoo ogłosił w piątek, że złożył wniosek o ogłoszenie upadłości na podstawie rozdziału 7 i natychmiast zaprzestanie działalności, oznaczając najnowszą ofiarę w szeregu niepowodzeń firm EV. Wniosek, złożony w amerykańskim sądzie upadłościowym dla dystryktu Delaware, rozpoczyna likwidację aktywów spółki pod nadzorem wyznaczonego przez sąd syndyka.

Siedmioletnia firma, która opracowała charakterystyczną modułową platformę elektrycznego samochodu dostawczego, ujawniła w swoim wniosku o ogłoszenie upadłości, że ma mniej niż 50 000 USD w aktywach, w porównaniu do zobowiązań w wysokości od 10 do 50 milionów USD należnych mniej niż 49 wierzycielom. Canoo oświadczyło w komunikacie prasowym opublikowanym pod koniec piątku, że "prowadziło rozmowy z zagranicznymi źródłami kapitału", które okazały się nieskuteczne. Firma powołała się również na niezdolność do zapewnienia finansowania z Biura Programu Pożyczkowego Departamentu Energii USA, które aktywnie udzielało pożyczek w ostatnich dniach administracji Bidena.

Bankructwo nastąpiło po ostatnich znakach ostrzegawczych, w tym zwolnieniu pozostałej siły roboczej i zamknięciu fabryki w Oklahomie. Do połowy listopada 2024 r. rezerwy gotówkowe firmy zmniejszyły się do zaledwie 700 000 USD, poważnie ograniczając jej zdolność do utrzymania działalności lub dostarczania pojazdów klientom.

Canoo dołącza do rosnącej listy upadłych startupów EV, które wybrały drogę SPAC na rynki publiczne, po podobnych bankructwach przez Fiskerlordstown Motors, Proterra, Lion Electric i Arrival. Jak na ironię, aktywa Arrival zostały przejęte przez Canoo w 2024 roku przed jego własnym upadkiem.

Założona w 2017 r. przez byłych dyrektorów borykającego się z problemami producenta pojazdów elektrycznych Faraday Future, firma Canoo - początkowo nosząca nazwę Evelozcity - wykazała się wczesną obietnicą dzięki swojej innowacyjnej technologii, w tym systemowi steer-by-wire i wszechstronnej platformie pojazdów elektrycznych. Potencjał firmy przyciągnął nawet zainteresowanie ze strony Applektóra rozważała inwestycję lub przejęcie Canoo w celu wzmocnienia własnego projektu pojazdów elektrycznych.

Spółka weszła na giełdę w grudniu 2020 r. poprzez fuzję z Hennessy Capital Acquisition Corp. i pozyskała około 600 mln USD. Jednak pod kierownictwem prezesa i dyrektora generalnego Tony'ego Aquili, który przejął kontrolę po wejściu na giełdę, Canoo przeszło znaczące zmiany strategiczne. Firma odwróciła się od sprzedaży konsumenckiej aby skupić się na flotach komercyjnych i zmagała się z decyzjami dotyczącymi strategii produkcyjnej.

Pomimo zawarcia wstępnych umów z prestiżowymi partnerami, w tym potencjalnej umowy z Walmart na 10 000 pojazdów oraz kontraktów z United States Postal Service, Departamentem Obrony i NASA, Canoo nie udało się osiągnąć znaczących wielkości produkcji ani wygenerować znacznych przychodów.

Pojawiły się również pytania dotyczące ładu korporacyjnego pod kierownictwem Aquili. W 2023 r. dokumenty regulacyjne ujawniły, że firma wydała dwukrotność swoich przychodów na płatności na rzecz firmy Aquila za korzystanie z odrzutowców korporacyjnych i wynajem powierzchni biurowej. W ostatnich miesiącach firma Aquila udzieliła kluczowych pożyczek na utrzymanie działalności operacyjnej Canoo, zabezpieczonych zastawami na wyposażeniu zakładu firmy w Oklahoma City.

Koniec stał się oczywisty, gdy pracownicy otrzymali wypowiedzenia, rozpoczęto przetwarzanie zwrotów depozytów konsumenckich, a nawet usunięto billboard firmy w jej biurze w Justin w Teksasie. Likwidacja Canoo w sądzie upadłościowym w Delaware zamyka kolejny rozdział w trudnej historii startupów EV, podkreślając trudności, z jakimi borykają się nowi uczestnicy konkurencyjnego rynku pojazdów elektrycznych.

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 01 > Lista nieudanych startupów EV rośnie, gdy Canoo składa wniosek o ogłoszenie upadłości i kończy działalność
Andrew Sozinov, 2025-01-18 (Update: 2025-01-19)