Notebookcheck Logo

Maglev: Japoński Chūō Shinkansen opóźniony o kilka lat

Shinkansen Chūō na torze testowym. (Zdjęcie: Central Japan Railway Company)
Shinkansen Chūō na torze testowym. (Zdjęcie: Central Japan Railway Company)
Shinkansen Chūō nie będzie mógł kursować w 2027 roku. W niektórych miejscach prace budowlane nawet się nie rozpoczęły. Szczególnie dotknięta jest prefektura Shizuoka, która sprzeciwia się budowie linii dużych prędkości.
E-Mobility Science

Już od jakiegoś czasu było jasne: Chūō Shinkansen między Nagoją a Tōkyō (a dokładniej Shinagawą) nie zostanie ukończony na czas. Docelowa data 2027 r. nie zostanie już dotrzymana, jak donosi International Railway Journal. Termin był chwiejny już w styczniu (PDF). Pociąg maglev miał odciążyć Tōkaidō Shinkansen w ciągu kilku lat i zaoferować wyjątkowo szybkie połączenie. Jak donosi Japan Times, nie oczekuje się, że linia zostanie otwarta przed 2034 rokiem.

Oczekuje się, że Chūō Shinkansen będzie kursował między dwoma miastami z prędkością ponad 500 km/h i zajmie tylko 40 minut. Natomiast Shinkansen, który wykorzystuje technologię szynowo-kołową, zajmuje około 91 minut w najszybszej kategorii pociągów (Nozomi), czyli ponad dwukrotnie dłużej. Kolejnym krokiem byłoby przedłużenie do Shin-Ōsaka. Jest to nadal planowane, ale na tym odcinku spodziewane są opóźnienia

Więcej pociągów zatrzymujących się częściej

Odciążając Shinkansen, więcej regionalnych pociągów Shinkansen (Hikari, Kodama) mogłoby kursować na starej linii. Central Japan Railway planuje zmniejszyć liczbę pociągów kategorii Nozomi.

W godzinach szczytu Shinkansen kursuje z Tōkyō co trzy minuty w niektórych przypadkach. Ponieważ stacja w stolicy, która technicznie działa jako stacja końcowa, ma tylko sześć torów (tory od 14 do 19), a każdy przyjeżdżający pociąg jest czyszczony przed następnym odjazdem, dalsze zwiększenie częstotliwości jest prawie niemożliwe.

Shinkansen (*), który jest prawie całkowicie oddzielony od normalnej sieci kolejowej, jest bardzo dobrze wyposażony do remontów pociągów, ale nawet to ma swoje ograniczenia. Powolny, zatrzymujący się na wszystkich przystankach Kodama musi najpierw wrócić na linię za wyprzedzającym Nozomi i nabrać prędkości, zanim na przykład pociąg Hikari będzie mógł go dogonić. Koncepcja ta zapewnia ekstremalną punktualność Shinkansenów. Z drugiej strony japońskie koleje wąskotorowe są podatne na opóźnienia w niektórych regionach.

Gubernator rezygnuje

Debata ma również wymiar polityczny. Na przykład we wtorek gubernator Shizuoka niespodziewanie ogłosił swoją rezygnację. Był uważany za przeciwnika projektu Maglev i kilka dni temu popełnił błąd, wygłaszając przemówienie do nowych pracowników: "W przeciwieństwie do (tych), którzy sprzedają warzywa, hodują zwierzęta gospodarskie i wytwarzają rzeczy, jesteście zasadniczo wysoce intelektualnymi ludźmi." Ta wywołała 430 skarg do wtorku wieczorem czasu japońskiego.

Zwolennicy maglevu mają teraz nadzieję na mniej problemów z budową tunelu maglevu przez Shizuokę, gdzie główne obawy dotyczą środowiska. Prefektura obawia się, że budowa tunelu wpłynie na poziom wód gruntowych, dlatego budowa nie rozpoczęła się jeszcze w Shizuoka, podczas gdy inne części Chūō Shinkansen są już od dawna w budowie.

(*) W drodze na Hokkaido Shinkansen przejeżdża przez tunel z trzema torami, który może być również wykorzystywany przez wąskotorowe pociągi towarowe.

Trasy dwóch systemów Shinkansen. (Zdjęcie: Central Japan Railway)
Trasy dwóch systemów Shinkansen. (Zdjęcie: Central Japan Railway)

Źródło(a)

Strona internetowa SCMaglev przez IRJ i Japan Times

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2024 04 > Maglev: Japoński Chūō Shinkansen opóźniony o kilka lat
Andreas Sebayang, 2024-04- 6 (Update: 2024-04- 6)