Podczas zapowiedzi nowego elektrycznego sedana Mercedes CLA, dyrektor generalny Mercedes-Benz nawet nie ukrywał, że głównym konkurentem, którego będzie ścigać, jest Tesla Model 3.
Co prawda Mercedes CLA jest o około 10 000 dolarów droższy od Modelu 3, ale oferuje też znacznie więcej samochodu za te pieniądze.
Zaczynając od dużej baterii 85 kWh i rekordu wydajności Mercedesa, CLA oferuje zasięg między 694-792 km (WLTP) na jednym ładowaniu, podczas gdy Model 3 ma 530 km w tym samym cyklu. Kiedy Mercedes CLA pojawi się w USA w przyszłym kwartale, będzie to samochód elektryczny oferujący jeden z najdłuższych zasięgów na ładowaniu, z potencjalnym szacunkiem EPA do 420 mil.
To jednak wszystko, ponieważ jest to pierwszy elektryczny Benz wykonany na platformie Mercedes Modular Architecture przeznaczonej do produkcji seryjnej. Oferuje architekturę układu napędowego 800 V dla szybszego ładowania i bardziej wydajnych silników, ponownie dostrajając do 200 mil zasięgu w 10 minut na ładowarce o mocy 320+ kW, takiej jak Superchargers V4 Tesli, lub 9 godzin na czymś takim jak Tesla Wall Connector, który pozwala na tanie ładowanie w domu.
Typowa sesja ładowania od 10% do 80% trwa 22 minuty, czego nie jest w stanie osiągnąć nawet 800V Cybertruck Tesli, ponieważ jego bateria 4680 jest za krzywą ładowania innych formatów.
Mercedes CLA RWD oferuje moc 268 KM, podczas gdy model AWD ma moc 349 KM i przyspieszenie 0-60 mph w 4,8 sekundy. Co ciekawe, zasięg modelu AWD, który Mercedes nazywa CLA 350 4MATIC z technologią EQ, jest tylko nieznacznie krótszy niż wersji RWD.
Mercedes tłumaczy to zastosowanym po raz pierwszy w samochodzie klasy C systemem Disconnect Unit (DCU). Przedni silnik elektryczny o mocy 107 KM jest aktywowany tylko wtedy, gdy przyspieszenie lub trakcja są naprawdę potrzebne, a DCU odcina go zaraz potem, co"zmniejsza straty pasożytnicze na przedniej osi nawet o 90 procent i zwiększa zasięg elektryczny"
Istnieje wiele innych inżynieryjnych dzwonków i gwizdków, które pozwalają Mercedesowi CLA osiągnąć rekordową wydajność, która pozwala mu pokonać zasięg Tesli Model 3, w tym sprytne rozwiązania rekuperacji podczas hamowania lub rekordowy współczynnik oporu powietrza 0,21.
Mercedes twierdzi, że CLA oferuje wyjątkowo płynną i cichą jazdę, a większy rozmiar zapewnia więcej miejsca dla pasażerów i ładunku. Wewnątrz CLA może być wyposażony w maksymalnie trzy ekrany, w tym opcję dla pasażera lub wyświetlacze head-up.
Być może najciekawszym faktem dotyczącym nowego CLA jest jednak dbałość o stronę programową. Samochód jest pierwszym, który działa w całości na systemie operacyjnym Mercedes-Benz (MB.OS), który łączy funkcje informacyjno-rozrywkowe i wspomagające kierowcę, z aktualizacjami OTA wprowadzającymi nowe funkcje i funkcje, gdy tylko staną się dostępne. Dotyczy to również wirtualnego asystenta MBUX, który korzysta z ChatGPT i generatywnej sztucznej inteligencji Google Gemini, aby prowadzić płynne rozmowy z kierowcą na dowolny potrzebny temat.
Mercedes CLA będzie również oferowany z mniejszym akumulatorem o pojemności 58 kWh w niższej cenie, a także w wersji hybrydowej z silnikiem benzynowym dla tych, którzy nie są jeszcze gotowi na w pełni elektryczny napęd.