Microsoft jest bliski rezygnacji z ekskluzywnych gier, ponieważ nadchodząca konsola Xbox może obsługiwać system Windows oraz sklepy z grami Epic, GOG i Steam
Abstrahując od specyfikacji, dostępność przyzwoitej liczby tytułów na wyłączność ma kluczowe znaczenie dla sukcesu danej generacji konsol.
Pomimo kilku dużych przejęć, w tym ZeniMax Media i Activision Blizzard King (ABK) na przestrzeni lat, konsole Microsoftu Xbox Series X|S nigdy tak naprawdę nie pokonały PlayStation 5 pod względem liczby tytułów na wyłączność.
Jednak zarówno Sony, jak i Microsoft są przekonane, że gry nie muszą być powiązane z ich platformami. Microsoft ogłosił kilka tytułów własnych na PlayStation. Podobnie Sony wprowadziło i nadal wprowadza wiele swoich ekskluzywnych tytułów na PC(Bloodborne kaszel... kaszel).
W nadchodzących miesiącach i latach Xbox może przyjąć zupełnie nową strategię, a konsola Xbox może nie być już centralnym punktem tego wszystkiego.
Jest to albo Sony albo Microsoft i prawdopodobnie będzie to PlayStation
Firma badawcza DFC Intelligence przewiduje, że podczas gdy branża gier odnotuje rekordowy wzrost w 2025 roku dzięki nadchodzącym Nintendo Switch 2 i GTA 6, rynek będzie musiał zmagać się tylko z jedną główną konsolą inną niż Nintendo.
"Według firmy nie ma miejsca na więcej niż dwa główne systemy konsolowe". Analityk uważa, że Microsoft ma więcej szczęścia po stronie oprogramowania, podczas gdy Sony może wykorzystać obecną dynamikę PlayStation i stałą dostępność tytułów na wyłączność.
Następny Xbox może obsługiwać Windows... oraz Epic, GOG i Steam
Wygląda na to, że Microsoft zbliży Windows i Xbox bardziej niż kiedykolwiek. Słyszeliśmy to od dawna. W końcu całą ideą wprowadzenia frameworka UWP w systemie Windows 10 było posiadanie jednej bazy kodu, która obejmuje konsole, komputery PC, urządzenia mobilne i rzeczywistość mieszaną.
Jednak ostatnie wydarzenia w firmie Microsoft sugerują, że Xbox vNext może działać pod kontrolą systemu Windows. Pozwoli to graczom na korzystanie z alternatywnych sklepów, takich jak Epic, GOG, a prawdopodobnie nawet Steam, o czym od dłuższego czasu myślał szef Xbox Phil Spencer od dłuższego czasu.
Powołanie Jasona Ronalda na stanowisko wiceprezesa Next Gen Xbox i Roanne Sones, która była liderem Windows OEM w kierownictwie Xbox, jeszcze bardziej wskazuje na "Windowsyfikację Xbox", jak to ujął Jez Corden z Windows Central.
Co ciekawe, Ronald będzie również obecny na targach CES 2025 podczas premiery nowego urządzenia przenośnego Lenovo Legion z systemem operacyjnym Steam firmy Valve
Strategia ta może mieć sens, biorąc pod uwagę rosnącą stagnację w sprzedaży sprzętu konsolowego. Inną perspektywą jest to, że Microsoft może otworzyć tę nową platformę Xbox-Windows OS dla producentów handheldów, którzy obecnie nie mają innej opcji, jak tylko korzystać z pełnego systemu Windows 11.
Zasadniczo, więcej Xbox, ale na sprzęcie innym niż Xbox.
Oczywiście to wszystko przy założeniu, że Microsoft opracuje wersję systemu Windows bez bagażu spuścizny i pułapek Win32. Innym problemem jest zapewnienie, że wsteczna kompatybilność Xbox faktycznie działa w systemie Windows.
Ekskluzywne produkty Xbox mogą wkrótce przejść do historii
Oznacza to również, że Xbox nie będzie już gonił za ekskluzywnymi tytułami. Wszystkie gry własne w końcu trafią na konkurencyjne platformy, ponieważ Microsoft chce przekształcić markę Xbox w swego rodzaju ekosystem gier, a nie ograniczać się tylko do sprzętu konsolowego.
Indiana Jones and the Great Circle może być jedną z najlepszych gier na wyłączność, jakie Xbox miał od dłuższego czasu, ale powyższe wydarzenia wyraźnie wskazują, że fani Xbox będą musieli na dobre porzucić aspiracje do wyłączności.
Corden stwierdził niedawno na X że Xbox nie będzie miał wyłączności w przyszłości i wszystko będzie co najwyżej wyłącznością czasową. "Jeśli niektóre gry będą na wyłączność, będzie to w najlepszym razie przypadkowe, argument" przypadek po przypadku "będzie w zasadzie multiplatformowy, czasowy i być może z kilkoma (bardzo nielicznymi) wyjątkami" - powiedział.
Microsoft zaczął ostatnio promować narrację "This is an Xbox" jako sposób na promowanie Game Pass. Zasadniczo każde urządzenie, na którym działa aplikacja Xbox z Game Pass, jest zasadniczo konsolą Xbox do strumieniowego przesyłania gier. Dyrektor generalny Microsoftu, Satya Nadella, powiedział nawet https://www.gamefile.news/p/satya-nadella-xbox-fans-microsoft że bycie fanem Xbox oznacza granie w gry Xbox na "wszystkich Państwa urządzeniach".
W lutym Microsoft poinformował, że Pentiment, Hi-Fi Rush, Sea of Thieves i Grounded zostaną udostępnione na PlayStation i Nintendo Switch. Doom: The Dark Ages również trafi na PS5 oprócz konsol Xbox i PC, a Indiana Jones and the Great Circle wyląduje na PS5 wiosną 2025 roku.
Nawet wyczekiwany reboot Fable w 2025 roku prawdopodobnie trafi na inne platformy po premierze na konsolę Xbox.
Biorąc pod uwagę historię Microsoftu polegającą na osłabianiu doskonale działających urządzeń, gdy są one na skraju wykorzystania swojego prawdziwego potencjału (Windows Phone, ahem), prawdopodobieństwo, że sama konsola stanie się nieistotna, może być denerwujące dla fanów i słusznie.
Nic nie jest jeszcze ustalone i plany mogą/będą się zmieniać, choć nietrudno zauważyć, że Microsoft rozpoznaje i dostosowuje swoją strategię do charakterystycznych zmian w krajobrazie konsol w nadchodzących latach.
Tymczasem proszę pozwolić mi wrócić do poszukiwania skradzionej kociej mumii w pełnej chwale śledzenia ścieżek na moim komputerze RTX 4090.