Microsoft dokonał przełomu w generatywnej sztucznej inteligencji dla gier i zaprezentował nowy model o nazwie Muse, który może generować rozgrywkę. Opracowany z myślą o ideacji i pomaganiu twórcom gier w rozszerzaniu ich pracy, Muse to "model świata i ludzkich działań (WHAM)", który został powołany do życia we współpracy z wieloosobową areną bitewną Bleeding Edge studia Ninja Theory.
Fatima Kardar, wiceprezes korporacyjny ds. sztucznej inteligencji w grach w Microsoft podzieliła się szczegółami na temat nowego generatywnego modelu sztucznej inteligencji i powiedziała, że Muse może zrozumieć fizykę gry i sposób, w jaki gra reaguje na działania kontrolera gracza w świecie 3D. Pozwoli to również na udostępnienie starszych gier na nowych urządzeniach.
Firma udostępniła materiał z rozgrywki w niskiej rozdzielczości, który został wygenerowany przez Muse, dla którego został przeszkolony przez ponad siedem lat ciągłej rozgrywki ludzi, w tym ponad miliard obrazów i działań kontrolera. Wygenerowany materiał z rozgrywki ma rozdzielczość 300x180 przy 10 FPS, co jest lepsze niż poprzednia próba generowania modeli gier AI, ale wciąż daleka droga do standardowej rozdzielczości 1920x1080, do której przyzwyczajeni są gracze.
Biorąc to pod uwagę, Microsoft opracowuje już grywalny model AI w czasie rzeczywistym, który jest szkolony w innych grach własnych przy użyciu Muse, co pokazuje niesamowity potencjał. Bardziej niż jakość renderowania, spójność w generowaniu złożonych sekwencji rozgrywki jest tym, co pokazuje możliwości tego modelu sztucznej inteligencji. Ideą tego typu generatywnej sztucznej inteligencji jest pomoc deweloperom w tworzeniu kreatywnych pomysłów i uczynienie starszych klasycznych gier bardziej dostępnymi.