Mini wprowadza na rynek 2025 Cooper E i SE z ulepszonym zasięgiem, przestrzenią wewnętrzną i klasycznym urokiem mini
Mini w końcu wprowadziło na rynek nowego i ulepszonego elektrycznego hatchbacka Cooper E i Cooper SE po tygodniach przecieków i plotek na temat nowego pojazdu. Podczas gdy istnieje wiele zmian w dziale projektowania, niektóre z największych ulepszeń nowego Mini Cooper pochodzą z przeprojektowanego podwozia i nadwozia. Te zmiany inżynieryjne nie tylko pozwalają na większy akumulator o większym zasięgu, ale także opierają się na klasycznym prowadzeniu gokarta Mini i dynamice jazdy.
Nowy Mini Cooper będzie dostępny w dwóch wersjach z napędem na przednie koła i nie jest jasne, czy Mini wypuści wersję AWD kompaktowego hatchbacka - funkcja, która byłaby o wiele łatwiejsza dzięki silnikom elektrycznym niż układowi napędowemu benzyny. Podstawowy Cooper E będzie wyposażony w pojedynczy silnik elektryczny o mocy 184 KM i momencie obrotowym 290 Nm, zasilany akumulatorem o pojemności 40,7 kWh, co łącznie zapewni zasięg szacowany na 305 km według WLTP.
Topowy Cooper SE napędza jednak przednie koła silnikiem elektrycznym o mocy 218 KM, który zapewnia 330 Nm momentu obrotowego i 402 km zasięgu, dzięki znacznie większej pojemności użytkowej akumulatora 54,2 kWh. Oba pojazdy są dostępne z 16- lub 18-calowymi felgami.
Jeśli chodzi o osiągi, Cooper SE przyspiesza od 0 do 100 km/h w około 6,7 sekundy, podczas gdy Cooper E robi to samo w 7,3 sekundy. Chociaż liczby te mogą nie wydawać się spektakularne, główną atrakcją Mini Cooper zawsze było ostre prowadzenie i przyjemne wrażenia z jazdy, a nie surowe osiągi. Mini twierdzi, że nowe Mini Cooper SE i E zapewniają typowe wrażenia z jazdy Mini, dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości, zwiększonemu rozstawowi kół i zmienionej konfiguracji zawieszenia.
Przechodząc do strony stylistycznej, Mini Cooper EV doczekał się niewielkich, ale znaczących zmian w wyglądzie zewnętrznym, podczas gdy wnętrze przeszło prawie całkowitą renowację, która jest zaskakująco retro z nutką science-fiction. Nowy Mini Cooper ma ogólnie czystszy, bardziej minimalistyczny design, ale zachowuje klasyczne okrągłe reflektory i ogólny kształt Mini, z kilkoma pozornie aerodynamicznymi poprawkami wprowadzonymi do paneli nadwozia w celu zwiększenia wydajności.
Mini odświeżyło również wygląd tylnych świateł Union Jack, czyniąc je bardziej kanciastymi - posunięcie, które może okazać się podzielone, ale służy znacznemu odświeżeniu estetyki tylnej części samochodu.
Wewnątrz nowego Mini Coopera deska rozdzielcza ma wzorzyste wykończenie tekstylne, z prostymi, zaokrąglonymi otworami wentylacyjnymi we wszystkich miejscach, w których można się ich spodziewać. Podczas gdy Mini zachowało przełączniki pod dominującym, okrągłym ekranem informacyjno-rozrywkowym OLED na środku deski rozdzielczej, najwyraźniej poszło w ślady Tesli, porzucając zestaw wskaźników za kierownicą. Nabywcy mogą zdecydować się na wyświetlacz head-up na desce rozdzielczej, aby przywrócić tę samą funkcjonalność, ale zestaw wskaźników z pewnością będzie kontrowersyjnym pominięciem.
Jeśli chodzi o ładowanie, Mini twierdzi, że Cooper E i Cooper SE mogą obsługiwać odpowiednio do 75 kW i 95 kW, co daje 10-80% naładowania w niecałe 30 minut. Ten czas ładowania jest dość standardowy, choć nieco długi, ale obecnie istnieje wiele pojazdów elektrycznych, które ładują się z mocą znacznie przekraczającą 200 kW.