Mobilny GeForce RTX 4080 jest o 35 procent wolniejszy od desktopowego RTX 4080 i to może być problematyczne dla konsumentów
Przed serią GeForce 10, procesory graficzne Nvidia GeForce dla laptopów zawierały w nazwie przyrostek "M" w celu odróżnienia wersji mobilnej od desktopowej. Na przykład mobilny GeForce 980 był sprzedawany jako GeForce 980M. Producent układów scalonych ostatecznie zrezygnował z przyrostka, zaczynając od serii GeForce 10, ponieważ mobilne procesory graficzne osiągnęły wydajność zbliżoną do swoich odpowiedników dla komputerów stacjonarnych. Nasze wyniki w 3DMark ilustrują to porównanie pomiędzy laptopem wyposażonym w mobilnego GTX 1080 w porównaniu do gTX 1080 dla komputerów stacjonarnych.
Po sześciu latach, niegdyś niewielkie różnice w wydajności pomiędzy mobilnymi i stacjonarnymi układami GPU tylko się powiększyły. Na przykład najnowszy mobilny RTX 4080 jest o około 30 procent szybszy od mobilnego RTX 3080, ale także o około 35 procent wolniejszy od swojego odpowiednika RTX 4080 w komputerach stacjonarnych, przy wyłączeniu wszelkich korzyści płynących z DLSS. Oczekuje się, że deficyt ten pogłębi się, gdy dostępne będą laptopy z niższym TGP RTX 4080. Może to okazać się problematyczne dla kupujących, którzy oczekują, że ich nowo zakupiony laptop do gier z RTX 4080 będzie działał znacznie lepiej niż komputer stacjonarny wyposażony w ten sam układ GPU. Twórcy gier mogą więc chcieć rozważyć rozróżnienie pomiędzy mobilnymi i desktopowymi układami GPU w swoich minimalnych i sugerowanych wymaganiach dotyczących komputerów.
3DMark | |
1920x1080 Fire Strike Graphics | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU | |
NVIDIA GeForce GTX 1080 (Desktop) | |
NVIDIA GeForce GTX 1080 Mobile | |
2560x1440 Time Spy Graphics | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU | |
NVIDIA GeForce GTX 1080 (Desktop) | |
NVIDIA GeForce GTX 1080 Mobile | |
3840x2160 Fire Strike Ultra Graphics | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU | |
2560x1440 Time Spy Score | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU | |
NVIDIA GeForce GTX 1080 Mobile | |
NVIDIA GeForce GTX 1080 (Desktop) | |
2560x1440 Speed Way Score | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU | |
2560x1440 Port Royal Graphics | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU |
3DMark 11 - 1280x720 Performance GPU | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU | |
NVIDIA GeForce GTX 1080 (Desktop) | |
NVIDIA GeForce GTX 1080 Mobile |
The Witcher 3 | |
3840x2160 High Graphics & Postprocessing (Nvidia HairWorks Off) | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU | |
NVIDIA GeForce GTX 1080 (Desktop) | |
NVIDIA GeForce GTX 1080 Mobile | |
1920x1080 Ultra Graphics & Postprocessing (HBAO+) | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU | |
NVIDIA GeForce GTX 1080 (Desktop) | |
NVIDIA GeForce GTX 1080 Mobile |
Shadow of the Tomb Raider | |
1920x1080 Highest Preset AA:T | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU | |
NVIDIA GeForce GTX 1080 Mobile | |
3840x2160 Highest Preset AA:T | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU | |
NVIDIA GeForce GTX 1080 Mobile |
Jeden z najnowszych przykładów wiąże się z tabelą wymagań PC dla Forsaken , którą widać poniżej. Zgodnie z tabelą, twórcy sugerują PC z grafiką GeForce RTX 4080 dla ustawień 2160p Ultra. Niestety dla laptopów, mobilny RTX 4080 będzie działał około 35 procent wolniej, co prawdopodobnie zepchnęłoby poziom ustawień do środkowego tier "Recommended" zamiast tego. Klient kupujący laptopa z RTX 4080 z nadzieją na uruchomienie gry w ustawieniach 2160p Ultra może być rozczarowany końcową wydajnością. Entuzjaści mogą być świadomi, ale laicy są znacznie mniej prawdopodobni.
Powyższy problem można rozwiązać poprzez włączenie nowego wiersza w tabeli specjalnie dla laptopów. W tym przypadku Square Enix powinno polecić m.in mobilny RTX 4090 i mobilny RTX 4080 odpowiednio dla kolumn "Ultra" i "Zalecane", ponieważ mobilny RTX 4090 ma taką samą liczbę potoków i rdzeni jakdesktopowy RTX 4080 choć przy niższych częstotliwościach taktowania rdzenia.
Nvidia odróżnia swoje mobilne serie GeForce od ich desktopowych odpowiedników za pomocą przyrostka "Laptop" w większości swoich działań marketingowych. Dobrym zwyczajem dla twórców gier byłoby zrobienie tego samego w przypadku sugerowanych wymagań systemowych, aby lepiej pomóc graczom korzystającym z laptopów.
DLSS 3.0 to dzika karta Nvidii, która może sprawić, że wolniejszy mobilny RTX 4080 osiągnie wyniki zbliżone do desktopowego RTX 4080 działającego z wyłączonym DLSS 3.0. Funkcja ta nie powinna być ignorowana, ponieważ wzrost liczby klatek na sekundę jest znaczącyale lista gier wspierających DLSS 3.0 jest obecnie krótka i wiadomo, że wprowadza ona zarówno artefakty, jak i dodatkowe opóźnienia na wejściu, których w przeciwnym razie nie byłoby przy renderowaniu w natywnej rozdzielczości. DLSS 3.0 na laptopach i komputerach stacjonarnych jest warte głębszej eksploracji w osobnym artykule.
Producenci gier często ujawniają swoje wymagania systemowe przed premierą swoich głównych tytułów. Jeśli planujesz zakup nowego laptopa do gier z zamiarem uruchomienia następnej dużej gry, to może być rozsądne zmniejszenie zalecanych ustawień deweloperskich o jedno lub dwa nacięcia ze względu na zauważalne braki wydajności między serią mobilną i stacjonarną GeForce 40.