Notebookcheck Logo

Model Y Juniper jest wyposażony w funkcję brake-by-wire i nową pompę ciepła, która nie będzie dostępna dla wszystkich nabywców

Tylko jeden z siłowników hamulcowych nowego Modelu Y jest kontrolowany przez kierowcę (źródło zdjęcia: Tesla/X)
Tylko jeden z siłowników hamulcowych nowego Modelu Y jest kontrolowany przez kierowcę (źródło zdjęcia: Tesla/X)
Odświeżony Model Y Juniper jest wyposażony w nowoczesny układ hamulcowy, który jest bardzo podobny do tego, co Mercedes zrobił z elektrycznym sedanem CLA, wspomagając odzyskiwanie energii i zwiększając ogólną wydajność samochodu. Nowa pompa ciepła zajmie jednak rok, zanim trafi do wszystkich jednostek produkcyjnych.
E-Mobility

Tesla wprowadziła ulepszoną wersję swojej pompy ciepła Octovalve SuperManifold do nowego odświeżonego Modelu Y Juniper 2026, który jest obecnie wysyłany do klientów, ale początkowo nie będzie dostępny we wszystkich jednostkach.

Według głównego inżyniera Tesli, Larsa Moravy'ego, istnieje nowy system filtrów LCCR, który zwiększa wydajność chłodzenia pompy ciepła. Tak zwana jednostka wymiany ciepła SuperManifold firmy Tesla została również zaktualizowana do bardziej wydajnej wersji v2.

SuperManifold v2 nie zostanie jednak zainstalowany we wszystkich nowych jednostkach Modelu Y, a jego obecność w początkowych partiach będzie w dużej mierze zależeć od fabryki, z której są wysyłane. Minie rok, zanim wszyscy nabywcy Tesli Model Y Juniper będą mieli pewność, że otrzymają wszystkie ulepszenia pompy ciepła, powiedział Lars w wywiadzie dla Sandy Munro, Teardown Titan.

Inną nową rzeczą, którą Tesla dodała do odświeżonego Junipera, jest układ hamulcowy "hydraulic-by-wire". Ma teraz jeden główny cylinder kontrolowany przez kierowcę, a drugi jest kontrolowany tylko przez autonomiczny komputer Tesli.

Pozwoliło to Tesli utrzymać pedał hamulca nieruchomo podczas jazdy na Autopilocie lub FSD i odzyskiwać energię w bardziej efektywny sposób, w tym podczas ręcznego naciskania pedału, w zależności od rodzaju przyłożonej do niego siły.

Z jednej strony, system brake-by-wire z siłownikami elektrycznymi po stronie wspomagania zapewnia płynniejsze hamowanie i zwiększa rekuperację. Z drugiej strony, Lars wspomniał, że w zależności od sytuacji, ruch pedału może być nadal wymuszany przez układ hydrauliczny, co zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo.

Uruchamianie silnika elektrycznego pozwoliło również Tesli na pociągnięcie klocków hamulcowych nieco dalej niż normalnie w przypadku hamowania hydraulicznego, co zmniejszyło tarcie, zapewniając dalszy wzrost wydajności.

Tesla przypisuje ten system hydrauliczno-przewodowy ze zwiększoną rekuperacją, a także bardziej kompaktowe zaciski hamulcowe, za dużą część wzrostu wydajności Modelu Y Juniper.

Lars powiedział, że żaden inny producent samochodów nie wykonał hamulców przewodowych z odsprzęganiem w takim stopniu, ale system brzmi dość blisko układu hamulcowego typu one-box, który Mercedes ogłosił w nowym CLA który ma konkurować cenowo bezpośrednio z Teslą Model 3:

Całkowicie elektryczny CLA jest wyposażony w nowy, jednopunktowy układ hamulcowy. Wcześniej oddzielne komponenty, takie jak wspomaganie hamulców z głównym cylindrem hamulcowym i sterowanie ESP, zostały połączone w kompaktowy moduł - stąd nazwa. System optymalizuje odzyskiwanie energii hamowania, zwiększając zasięg. Koncepcja by-wire zapewnia kierowcy spójne, pewne i przejrzyste wyczucie pedału hamulca, niezależnie od tego, czy hamowanie odbywa się poprzez rekuperację, czy hamowanie cierne. Ponadto nowy układ hamulcowy spełnia wysokie standardy bezpieczeństwa marki. W przypadku awarii system niezawodnie przełącza się na hydrauliczny układ awaryjny, zapewniając bezpieczne hamowanie przez cały czas.

Mimo to, w wyniku nowych hamulców i innych ulepszeń wydajności, odświeżony Model Y Juniper ma o około 5% większy zasięg na ładowaniu z tego samego akumulatora, co jego poprzednik.

Proszę kupić złącze ścienne 80A Tesla Gen 2 z kablem 24' na Amazon

System filtrów LCCR w nowym modelu Y został zmodernizowany w celu zwiększenia wydajności chłodzenia
System filtrów LCCR w nowym modelu Y został zmodernizowany w celu zwiększenia wydajności chłodzenia

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 03 > Model Y Juniper jest wyposażony w funkcję brake-by-wire i nową pompę ciepła, która nie będzie dostępna dla wszystkich nabywców
Daniel Zlatev, 2025-03-16 (Update: 2025-03-16)