NHTSA uderza Teslę w nadgarstek w dochodzeniu w sprawie śmiertelnego wypadku Autopilota z masowym wycofaniem ostrzeżeń dla kierowców
Długie i żmudne dochodzenie bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA) w sprawie śmiertelnych Tesli, w których doszło do śmiertelnych wypadków Autopilot funkcja wspomagania kierowcy jest podejrzana, doszło do przewidywanego wycofanie wniosek. Tesla będzie musiała wydać aktualizację oprogramowania OTA jako poprawkę do 2 milionów pojazdów, prawie wszystkich, które sprzedała w USA. Wycofanie obejmuje Model Y, S, 3 i X, które Tesla wyprodukowała począwszy od 5 października 2012 r., aż do ostatniego samochodu, który wyprodukowała do wysyłki w USA 7 grudnia 2023 r.
Zamiast jednak ograniczać funkcje Autopilota i obszary operacyjne na starszym sprzęcie lub poprawiać rozpoznawanie obiektów i czasy reakcji, NHTSA po prostu poprosiła Teslę o zwiększenie liczby ostrzeżeń dla kierowców. Agencja spotyka się z przedstawicielami Tesli już od dłuższego czasu, ale odmówili oni uznania błędów w systemie, które uczyniłyby go odpowiedzialnym za ponad 17 zgonów w 35 wypadkach, które NHTSA zbadała do tej pory.
Zamiast nadal spierać się z Teslą o drastyczne zmiany w oprogramowaniu i sprzęcie do autonomicznej jazdy, NHTSA postanowiła po prostu pracować po drugiej stronie równania i na razie zmusić ją do ulepszenia systemu ostrzegania kierowcy:
Bez żadnych kosztów dla klientów, pojazdy dotknięte wadą otrzymają bezprzewodową poprawkę oprogramowania, która ma rozpocząć się w niektórych pojazdach dotkniętych wadą 12 grudnia 2023 r. lub wkrótce po tej dacie, z wersją oprogramowania 2023.44.30. Pozostałe pojazdy, których dotyczy usterka, otrzymają bezprzewodowe oprogramowanie naprawcze w późniejszym terminie. Środek zaradczy będzie zawierał dodatkowe elementy sterujące i alerty do tych już istniejących w pojazdach, których dotyczy problem, aby jeszcze bardziej zachęcić kierowcę do przestrzegania ciągłej odpowiedzialności za prowadzenie pojazdu, gdy Autosteer jest włączony, co obejmuje trzymanie rąk na kierownicy i zwracanie uwagi na jezdnię. W zależności od wyposażenia pojazdu, dodatkowe elementy sterujące będą obejmować, między innymi, zwiększenie widoczności alertów wizualnych na interfejsie użytkownika, uproszczenie włączania i wyłączania Autosteer, dodatkowe kontrole po włączeniu Autosteer i podczas korzystania z funkcji poza autostradami o kontrolowanym dostępie oraz podczas zbliżania się do kontroli ruchu drogowego, a także ewentualne zawieszenie korzystania z Autosteer, jeśli kierowca wielokrotnie nie wykaże ciągłej i trwałej odpowiedzialności za prowadzenie pojazdu, gdy funkcja jest włączona.
Akcje Tesli spadły o kilka punktów procentowych w związku z dzisiejszymi wiadomościami, ale niektórzy twierdzą, że te poprawki ostrzegawcze i ograniczenia zaangażowania Autosteer nie idą wystarczająco daleko i sprowadzają się do uderzenia w nadgarstek, w porównaniu z tym, co mogłoby być, gdyby NHTSA zdecydowała się naciskać i wymusić drastyczne zmiany w ambicjach autonomicznej jazdy Tesli.
Według profesora Philipa Koopmana z Carnegie Mellon University, "kompromis jest rozczarowujący, ponieważ nie rozwiązuje problemu, że starsze samochody nie mają odpowiedniego sprzętu do monitorowania kierowcy". W ramach organizacji non-profit Center for Auto Safety twierdzi on również, że wycofanie "nie odpowiada na pytanie, dlaczego Tesle na Autopilocie nie wykrywają i nie reagują na działania w sytuacjach awaryjnych" przypadków kiedy Autopilot mógł zostać oszukany przez migające światła pojazdów ratunkowych i nie reaguje odpowiednio, powodując zderzenia z wozami strażackimi wozy strażackie które czasami były śmiertelne.
Agencja wolała jednak, aby coś konkretnego zostało zrobione teraz, aby zapobiec niektórym wypadkom, i utrzyma dochodzenie otwarte, podczas gdy oni "monitorują skuteczność środków zaradczych Tesli i kontynuują współpracę z producentem samochodów, aby zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa".
Proszę kupić złącze ścienne Tesla 48A z 24-calowym kablem na Amazon