Najszybciej ładujący się samochód elektryczny jest wyposażony w akumulator 5,5C, który ładuje się w 10 minut
Chińscy producenci pojazdów elektrycznych wciąż przesuwają granice, jeśli chodzi o szybkość ładowania baterii, podobnie jak robią to w przypadku smartfonów.
Zeekr, na przykład, już buduje sieć ultraszybkich stacji ładowania o mocy 600 kW lub 800 kW, a teraz ma samochody, które mogą się z nimi równać.
Nowe Zeekr 001 i 007 EV z 2025 roku oferują odświeżony design, większy zasięg, szybsze ładowanie i zaczynają się od równowartości 29 340 USD.
Szybsze ładowanie może być w rzeczywistości niedopowiedzeniem, ponieważ sedan Zeekr 007 oferuje również najszybsze ładowanie w produkcyjnym samochodzie elektrycznym.
Druga generacja baterii LFP Golden Battery firmy Zeekr potrzebuje zaledwie 10,5 minuty, aby przejść od 10% do 80% naładowania, co według firmy jest najszybszym doładowaniem ze wszystkich dostępnych baterii litowych. Bateria jest przystosowana do prędkości 5,5C, ponieważ jest to kolejna granica w ultraszybkim ładowaniu, do której dążą obecnie chińscy producenci baterii.
Zeekr twierdzi, że te 10 minut na ładowarce dodaje teraz 300 mil zasięgu w lokalnym cyklu CLTC, który jest jednak bardziej hojny niż standard EPA o około jedną trzecią.
Dla porównania, Model 3 potrzebuje 15 minut, aby przywrócić 175 mil zasięgu na własnych szybkich ładowarkach Tesli, które ograniczają się do 250 kW, chyba że ktoś ma szczęście znaleźć jedną z nich V4 gdzie Tesla uruchamia moc wyjściową 350 kW próby.
Model 3 nie jest dobrym przykładem, ponieważ jest zbudowany na powolnej architekturze układu napędowego 400 V, ale nawet jedyny pojazd Tesli z nowoczesną platformą 800 V, Cybertruck, teoretycznie zajmie 20 minut aby naładować się od 20% do 80%. Teoretycznie, ponieważ na razie jest to tylko twierdzenie głównego inżyniera Tesli, Larsa Moravy'ego, i odniósł się on do doładowań w ładowarkach V4 o mocy 350 kW. Cybertruck jest również wyposażony w baterię 4680, która nadal nie dorównuje najlepszym, jeśli chodzi o krzywej ładowaniawięc na razie potrzeba 40 minut, aby naładować go do 80%.
Z drugiej strony w Chinach priorytetem są szybsze sieci ładowania. Prawie każdy główny producent pojazdów elektrycznych buduje potężne stacje, począwszy od 480 kW od XPeng o mocy 480 kW lub NIO o mocy 500 kW, po najszybsze 800 kW zeekr i XPeng, które mogą zwiększyć zasięg o 200 mil w 5 minut.
Proszę kupić uniwersalną ładowarkę ścienną Tesla z podwójną wtyczką na Amazon
NEWS: Chinese electric vehicle maker Zeekr, which is controlled by Geely, today showcased their new in house designed ultra-fast charging LFP battery installed on its new 007 sedan.
— Sawyer Merritt (@SawyerMerritt) August 13, 2024
• 10-80% in 10 minutes. Adds 300+ miles of range in 15 minutes
• 472kW peak charging speed… pic.twitter.com/bwft0UfJR8