Największy projekt tworzenia baterii w USA może zostać wykorzystany przez Forda do podebrania koreańskiej technologii, jak próbował Rivian
Dziedziczne amerykańskie firmy motoryzacyjne, takie jak GM czy Ford, ślubowały, że prześcigną Teslę i staną się wiodącymi producentami pojazdów elektrycznych w kraju. General Motors zobowiązał się do przeznaczenia 42 mld USD na ten proces, podczas gdy Ford jest jeszcze bardziej ambitny, inwestując 50 miliardów dolarów w fabryki pojazdów elektrycznych i akumulatorów w fabryki EV i baterii ogłoszonych do tej pory. Ford podzielił nawet swoją działalność na spółkę o nazwie Ford Blue, zajmującą się starszymi pojazdami z silnikami spalinowymi, oraz na spółkę Model E, zajmującą się samochodami elektrycznymi.
W swoim dążeniu do stać się "prawdziwym liderem EV" w USAford chce wyprodukować 600 000 pojazdów elektrycznych do 2023 roku i utworzyć spółkę joint venture z SK On, jednym z trzech największych koreańskich producentów baterii do samochodów elektrycznych. Partnerstwo Ford-SK w zakresie rozwoju i produkcji baterii nazywa się Blue Oval SK i będzie składać zamówienia na wyposażenie nowej fabryki baterii w Kentucky (BOSK1) już w tym roku. Druga fabryka akumulatorów Forda, w Tennessee, nosi oznaczenie BOSK2, a Blue Oval SK ma w planach także trzecią.
Joint venture Forda ze spółką zależną SK Innovation zajmującą się produkcją akumulatorów to największa pojedyncza inwestycja w amerykańskie akumulatory dla pojazdów elektrycznych, o wartości ponad 11 mld USD w same fabryki i sprzęt. Dla Forda, zapewni to, że wszystkie jego samochody elektryczne będą kwalifikować się do dotacji rządowych w przyszłości, podczas gdy SK On dostaje potrzebną ekspozycję na konkurencyjnym i bardzo widocznym rynku amerykańskim, gdzie obecnie Tesla rządzi supreme
Co Koreańczycy są coraz bardziej zaniepokojeni, donosi lokalnych mediów, jest to, że Blue Oval SK partnerstwo zostanie wykorzystane jako zasłona dymna przez Forda w celu zapoznania się z instalacji sprzętu i technik produkcyjnych niezbędnych do rozpoczęcia rozwoju i produkcji technologii baterii własnych.
Ford ma w swojej historii prośby o udostępnienie informacji związanych z technologią akumulatorów podczas rozmów o działalności Blue Oval SK z SK On... Branża analizuje, że Ford porusza się z myślą o własnej produkcji akumulatorów. Ponieważ przejście na pojazdy elektryczne przyspiesza, ekspansja baterii i inwestycje są kontynuowane, liczba siły roboczej, która może umiejętnie przygotować i obsługiwać linie baterii w terenie, jest ograniczona. W Tennessee, gdzie powstanie zakład Blue Oval SK, zostanie przygotowana osobna linia pilotażowa i obiekt do badań i rozwoju baterii. Siła robocza na miejscu wydaje się być strategią zwiększenia poziomu umiejętności poprzez SK On i jej partnerów.
Rząd koreański wyznaczył zarówno umiejętności tworzenia baterii EV, jak i materiały katodowe o wysokiej zawartości niklu jako tajemnicę handlową na poziomie bezpieczeństwa narodowego w ramach ustawy o ochronie krajowych technologii przemysłowych. Reguluje ona wszystkie powiązane przedsięwzięcia joint venture z firmami koreańskimi, a Ford pytał o treść planowanej ustawy dotyczącej wycieków koreańskich technologii.
Źródło branżowe dodało, że pomimo obaw o szpiegostwo przemysłowe "trzeba uczyć pracowników Forda od etapu instalacji sprzętu do pracy", podczas gdy oni " wnaturalny sposób i takmogą zdobyć doświadczenie niezbędne do produkcji baterii i obsługi linii". Żądanie dzielenia się technologią baterii było powodem rozpadu Rivian i Samsunga nad ich planowaną fabryką na ziemi amerykańskieji SK On jest najwyraźniej zaniepokojony, że Ford może próbować ściągnąć podobny manewr, choć w bardziej ukradkowy sposób.