"Neural Supersampling" AMD stara się wypełnić lukę w stosunku do DLSS Nvidii
Zespół badawczy AMD zaprezentował na stronie https://gpuopen.com/learn/neural_supersampling_and_denoising_for_real-time_path_tracing/ postęp w śledzeniu ścieżek w czasie rzeczywistym, wprowadzając nowe podejście do sieci neuronowych, które łączy w sobie zarówno odszumianie, jak i skalowanie w górę. Posunięcie to ma na celu bezpośrednie zakwestionowanie wiodącej pozycji Nvidii w technologii graficznej opartej na sztucznej inteligencji.
Nowa technologia podejmuje jedną z największych przeszkód w śledzeniu ścieżek w czasie rzeczywistym: uzyskanie wysokiej jakości obrazu przy zaledwie kilku próbkach promieni na piksel. Zwykle śledzenie ścieżek wymaga tysięcy promieni na piksel, aby uzyskać tak szczegółowe klatki, dlatego też renderowanie pojedynczej klatki w filmach może trwać godzinami. Rozwiązanie AMD koncentruje się na rekonstrukcji szczegółowych scen z ograniczonej liczby próbek poprzez przetwarzanie sieci neuronowej.
Sieć neuronowa używana przez AMD obsługuje zarówno odszumianie, jak i skalowanie w jednym kroku. Zazwyczaj wymaga to oddzielnych etapów w większości systemów renderowania, ale AMD udało się ograniczyć te etapy. Przetwarzając rendery o niskiej rozdzielczości z zaledwie jedną próbką na piksel i wykorzystując czasową akumulację i bufory prowadzące, system jest w stanie odbudować ostre obrazy o wysokiej rozdzielczości.
Ta metoda nie jest dokładnie taka sama jak Nvidia DLSSktóry dzieli skalowanie w górę, generowanie klatek i rekonstrukcję promieni na różne części. DLSS zależy również od wyspecjalizowanego sprzętu AI na procesorach graficznych RTX, ale wciąż nie jest jasne, czy rozwiązanie AMD będzie działać na obecnych procesorach graficznych RDNA, czy też będą one potrzebować nowego sprzętu do jego obsługi.
Zespół AMD podzielił się kilkoma głównymi celami, do których dąży w ramach tej technologii:
- Obsługa zarówno czystego denoisingu, jak i połączonych trybów denoisingu/upscalingu
- Wysoka wydajność w rozdzielczości 4K
- Niższe zapotrzebowanie na dane wejściowe niż w przypadku innych istniejących rozwiązań
Ten postęp może stać się podstawą następnej generacji FidelityFX Super Resolution (FSR) od AMD. Mimo to, biorąc pod uwagę, jak energochłonne są współczesne gry ze śledzeniem ścieżek, prawdopodobnie będziemy potrzebować mocniejszego sprzętu, aby naprawdę wykorzystać wszystko, co potrafi ta technologia.
Źródło(a)
GPUOpen (w języku angielskim)