Wcześniej informowaliśmy, że RTX 5070 Ti wydaje się cierpieć na ponad 10% spadek wydajności z ośmioma mniej jednostkami wyjściowymi renderowania (ROP). Na tej podstawie łatwo było zauważyć, że procesory graficzne RTX 5090 i RTX 5080 również odnotują znaczny spadek wydajności.
Nie mieliśmy jednak żadnych wiarygodnych testów gamingowych, na których moglibyśmy się oprzeć. To się zmieniło, ponieważ Gamers Nexus zestawił teraz wadliwy układ RTX 5080 z zaledwie 104 ROP z w pełni funkcjonującym modelem z pełnymi 112 ROP w kilku różnych grach. Uzyskane wyniki mogą okazać się kłopotliwe dla niektórych graczy.
Według testów przeprowadzonych przez GN at 4K, karta RTX 5080 z pełnym ROP wykazuje od braku przewagi wydajnościowej do 11% poprawy. Najmniejsza różnica występuje w grach takich jak Baldur's Gate 3 i Black Myth: Wukong gdzie nie ma różnicy między obiema kartami. Jednak RTX 5080 z 112 ROP jest o 4,9% szybszy niż RTX 5080 z brakującymi ROP w grze Dragon's Dogma 2. Różnica ta wzrasta do 8,7% w Dying Light 2 i 11% w Total War: Warhammer 3.
Przy rozdzielczości 1440p, różnica pomiędzy w pełni funkcjonującym RTX 5080 a tym z 8 mniejszymi ROP-ami jest minimalna w większości testowanych tytułów. Jednak w Dying Light 2, RTX 5080 z 112 ROP-ami wypada o 8,8% lepiej. Innymi słowy, regres wydajności w grach różni się w zależności od gry. Podczas gdy niektóre tytuły działają identycznie na obu kartach, istnieją podobno gry, które działają znacznie wolniej na RTX 5080 z mniejszą liczbą ROP.
Nic dziwnego, że ten spadek wydajności wpływa na pozycję RTX 5080 względem innych GPU w grach, które odnotowują największy spadek wydajności. Gamers Nexus zagłębia się w szczegóły poszczególnych tytułów i porównuje uzyskaną wydajność z układami 5070 Ti i RX 7900 XTX. Proszę więc koniecznie zapoznać się z pełnym materiałem wideo, do którego link znajduje się poniżej.
Podsumowując, proszę upewnić się, że Państwa RTX 5090/5080/5070 Ti ma pełne ROP, a jeśli nie, to proszę uzyskać zwrot pieniędzy lub wymianę.