Notebookcheck Logo

CheckMag | "Nieopowiedziana historia sukcesu" Epic Games Store to nic innego jak właśnie to

80 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie to duża liczba, ale to nie to samo, co 80 milionów płacących miesięcznie klientów. (Źródło obrazu: Epic Games)
80 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie to duża liczba, ale to nie to samo, co 80 milionów płacących miesięcznie klientów. (Źródło obrazu: Epic Games)
Epic Games może i wygrało swój pozew przeciwko Google, ale żadna ilość optymistycznych twierdzeń podczas okrążenia zwycięstwa nie może ukryć faktu, że nadal musi uporządkować swój własny dom, aby być traktowanym poważnie.
Gaming Opinion / Kommentar
Opinion by Matthew Lee
Views, thoughts, and opinions expressed in the text belong solely to the author.

Dyrektor generalny Epic, Tim Sweeney, powiedział niedawno w wywiadzie dla https://www.theverge.com/23996474/epic-tim-sweeney-interview-win-google-antitrust-lawsuit-district-court z The Verge, że Epic Games Store osiągnął 80 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie w porównaniu do 120 milionów Steam, twierdząc, że "szybko łapie Steam" i nazywając go "nieopowiedzianą historią sukcesu" rynku gier na PC. Jednak, aby nie odebrać mu jego chwili w słońcu po tym, jak pokonał Google w sądziemoże się okazać, że jego własne przechwałki na temat jego własnej firmy mogą być nieco zabarwione różem.

Po pierwsze - same MAU nie są świetnym miernikiem do mierzenia tego rzekomego sukcesu. Oczywiście, w przypadku porównania podobnego do podobnego, posiadanie większej liczby użytkowników logujących się co najmniej raz w miesiącu będzie lepsze, ale każde porównanie obejmujące EGS nie będzie podobne do podobnego pod tym względem, ponieważ istnieje kilka dużych czynników, które naprawdę wypaczają to na korzyść Epic.

Fortnite jest oczywiście słoniem w pokoju. Słoń przyciągający około miliona graczy dziennie (trzykrotnie więcej po listopadowej aktualizacji OG!), który wymaga konta Epic, z pewnością zwiększy liczbę graczy, a wielu z nich nie będzie nawet korzystać z klienta PC, a tym bardziej kupować innych gier od EGS

Do tego dochodzą często reklamowane prezenty w postaci darmowych tytułów dostarczanych graczom, często popularnych i dobrze przyjętych. Z pewnością jest to wystarczająca zachęta do otwarcia przeglądarki lub klienta i kliknięcia przez kilka obręczy, aby zalogować się i odebrać grę - i zwiększyć liczbę MAU Tima Sweeneya.

Steam, operator zasiedziały, nie ma żadnego z tych czynników pompujących liczby na swoją korzyść.

"Kwota wydana przez graczy" i "żądane darmowe gry" odnoszą się do różnych rodzajów zaangażowania użytkowników - i oba spadły rok do roku w latach 2021-2022. (Źródło zdjęcia: Epic Games)
"Kwota wydana przez graczy" i "żądane darmowe gry" odnoszą się do różnych rodzajów zaangażowania użytkowników - i oba spadły rok do roku w latach 2021-2022. (Źródło zdjęcia: Epic Games)

Jest też druga strona równania "MAU nie znaczą wszystkiego": rentowność. Choć rozdawanie gier zostało dobrze przyjęte, ostatecznym celem EGS nie jest prawdopodobnie zapewnienie, że każdy na świecie będzie mógł doświadczyć Turnip Boy Commits Tax Evasion, ale faktyczne zarabianie pieniędzy. Według własnych danych Epic... nie był w tym zbyt dobry.

Już w 2021 roku dane wyciągnięte ze spraw sądowych wskazywały że EGS nie był rentowny i spodziewał się osiągnąć ten punkt dopiero w 2023 roku. Jednak od tego roku nadal tak nie jest. I nawet gdyby jutro osiągnął zysk operacyjny, nadal ma gigantyczną kopalnię spalonych pieniędzy, które musi odzyskać, aby zacząć generować rzeczywisty zwrot; taki, który wyniósł prawie jedną trzecią miliarda dolarów w minimalnych płatnościach gwarancyjnych dokonanych na rzecz deweloperów w zamian za ich wyłączność, które Epic musiał przekazać niezależnie od tego, czy sprzedaż nie spełni jego oczekiwań.

Wewnętrzne dokumenty Epic wykazały, że przychody sklepu żyły i umierały dzięki wielkim ekskluzywnym tytułom - ale z biegiem lat były one coraz bardziej niezrównoważone. (Źródło obrazu: GameDiscoverCo)
Wewnętrzne dokumenty Epic wykazały, że przychody sklepu żyły i umierały dzięki wielkim ekskluzywnym tytułom - ale z biegiem lat były one coraz bardziej niezrównoważone. (Źródło obrazu: GameDiscoverCo)

Nawet pomijając zniesione już gwarancje minimalne, jako całość sklep nie jest w najzdrowszej formie. W najnowszym artykule Year In Review wskazano, że ogólna kwota wydana przez graczy w sklepie faktycznie odnotowała niewielki spadek w latach 2021-2022, przy 18% wzroście kwoty wydanej na gry innych firm. Ale te gry innych firm mają niewielki udział w przychodach Epic, więc więcej pieniędzy zarobionych z nich (i mniej z gier własnych, z których dostaje każdy grosz) oznacza gwałtowny spadek pieniędzy zarobionych przez Epic ze sklepu ogółem. W idealnym świecie więcej pieniędzy wydanych na tytuły innych firm byłoby świetne; ale to nie jest idealny świat, to świat, w którym Epic zwolnił jedną szóstą całej swojej siły roboczej, aby obniżyć koszty, i jest to świat, w którym EGS nadal nie ciągnie swojej wagi po pięciu latach jest nieco niepokojące.

Być może Epic Games Store naprawdę jest nieopisanym sukcesem. Może rok 2023 przyniesie rekordowe wyniki, które zagonią Gabe'a Newella z powrotem do warsztatu, by wrócić do pracy nad Steam Deck 2 (choć Deck OLED na Amazonie nadal nie jest garbaty!).

Osobiście jednak uwierzę w sukces, gdy go zobaczę - nie tylko finanse, ale także funkcje społecznościowe, recenzje, prezenty i program uruchamiający, który nie jest tak powolny, że Alex Battaglia z Digital Foundry przygotował film, w którym go ośmiesza.

Więc? Proszę mi pokazać pieniądze, Tim.

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2024 01 > "Nieopowiedziana historia sukcesu" Epic Games Store to nic innego jak właśnie to
Matthew Lee, 2024-01- 4 (Update: 2024-01- 4)